Gästinlägg från Joakim Hedström, författare till Varumärkesboken. I den får du lära dig att göra ett varumärkesjobb på egen hand. Men här är fem skäl att strunta i att ens försöka.

Du saknar uthålligheten och drivkraften att genomföra det. Om inte du ser poängen med att hålla fast vid varumärkesarbetet och driva igenom det kommer ingen annan att göra det heller. Då är det bättre att du låter bli det helt eller väntar på ett bättre tillfälle att genomföra det.

Du vill inte ha med de anställda i processen. Om kollegorna inte är med på arbetet kan du inte heller förvänta dig att de tar till sig resultatet.

Du vill mest ha lite fräschare färger och nya brevpapper. Risken med att påbörja ett förändringsarbete när du inte är intresserad av resultatet – och den efterföljande effekten – är att det bara leder till brutna löften och besvikna människor. I värsta fall har du lagt en massa tid och energi på att sätta en torped i din egen båt. Om du bara vill ha lite nytt säljmaterial, fokusera på att ta fram just det istället.

Du vill att några konsulter tar hand om allt jobb. För att driva en förändring behöver du tyvärr kliva ner från läktaren och vara närvarande. Som vd eller en del av ledningsgruppen är det din uppgift att vara en förebild rakt igenom hela förändringsprocessen.

Du tror att jobbet snart är klart. Sanningen är att ett varumärkesarbete aldrig blir färdigt. Tänk på det som ett hus eller din egen hälsa. Om du slutar bry dig om dem faller de snart samman. Visst kan du göra ett varumärkesarbete och sedan strunta i det. Men då finns det vettigare saker att lägga pengarna på – som fruktkorgar och biobiljetter till de anställda.

Inte avskräckt? Välkommen att läsa mer om boken här.