Joakim Hedström

Joakim Hedström är varumärkesstrategen och författaren som av sina kunder beskrivs som en schweizisk armékniv av idéer. Han har skrivit böckerna Skriv så någon bryr sig, Lyckas som kreativ företagare, Hackathon och Fråga farmor. Han är också medförfattare till Framgångsrik försäljning, Människor till låns, Gör det nu och Matlåderoulette.

Föreläser: I hela landet
Hemort: Norrköping

Föreläser om

Fråga farmor för att lyckas med varumärkesjobbet
Svensk forskning visar att varumärkesstyrda organisationer är mer lönsamma än andra. De har också ett bättre samarbete, tydligare förväntningar och högre kundnöjdhet än andra företag. Ändå nöjer vi oss ofta med att tapetsera väggarna med värderingarna, som om det skulle göra någon skillnad.

Innehåll: Med inspiration från min praktiska farmor går vi igenom vad ett varumärke är och vad som gör det framgångsrikt. Jag berättar varför du ska bry dig om det – och hur du gör ett eget varumärkesjobb med hjälp av visionen och varumärkeslöftet. Vi diskuterar även hur du bäst förankrar det i organisationen. Föreläsningen är en perfekt introduktion till hur ett varumärke fungerar och varför du ska vara med och styra vad andra säger om din organisation.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, ledningsgrupper, styrelser, kommunikations- och marknadsavdelningar, hr- och personalchefer, vd-nätverk och hela företag.

Det personliga varumärket
Oavsett om du vet om det eller inte har du ett personligt varumärke. Det handlar om vad andra tänker, tycker och förknippar med dig – bra som dåligt. Genom att ha koll på vad du står för, och veta hur du kan få andra att se dig just som du vill bli sedd, blir det lättare att skaffa rätt jobb och komma dit du vill i livet.

Innehåll: Vi går igenom vad ett varumärke är och vad som gör det framgångsrikt, oavsett om det gäller ett företag eller dig personligen. Jag lär dig hur du kan hitta och använda dina värderingar för att göra intryck.

För vem: Föreläsare, konsulter, egenföretagare, arbetssökande och studenter.

Byt megafonen mot en magnet
Det var länge sedan människor såg fram mot nästa telefonförsäljare och reklamkampanj. Den som skriker högst är inte längre den som är mest populär på festen. Och hur knasigt det än låter så köper inte kunderna dina tjänster och produkter utifrån en tjusig logga eller annons – oavsett hur strikt du följer den grafiska profilen.

Genom att byta ut megafonen mot en magnet blir ditt företag inte bara roligare att umgås med. Jag kan garantera dig ett enklare jobb som marknadsförare när värderingarna är ditt rättesnöre.

Innehåll: Självklart går vi igenom vad ett varumärke är och hur det fungerar. Därefter lägger vi i marknadsföringsväxeln. Här får du lära dig hur du skapar en långsiktig kommunikation utifrån värderingarna, oavsett om kunderna finns inom eller utanför företaget.

För vem: Chefsnätverk, chefsgrupper, kommunikations- och marknadsavdelningar.

Sagt om föreläsaren

”En mycket inspirerande föreläsning som gav tips, historier och exempel på hur vi kan skriva så någon bryr sig. Jättebra!”

”Jag kan efter ett år konstatera att din föreläsning definitivt var (och är) i toppklass. Anledningen är enkel: du bjuder in och uppmuntrar publiken att interagera. Vi får dra egna slutsatser och du ger tips på vägen och förklarar varför det vi ser är på ett visst sätt.”

”Tack för en proffsig, rolig och retoriskt skicklig föreläsning. Nästa bok borde heta ‘Prata så någon orkar lyssna’. Den kan med fördel delas ut till merparten av universitetets lärare.”

”Bara positiv respons att ge. Intrycken och tankarna följde med oss under resten av dagen och kvällen. Jag planerar redan för hur vi ska jobba vidare baserat på våra nya kunskaper och intryck.”

”Du lyckades fånga intresset bra trots den sena timmen och fick deltagarna att börja tänka kring hur de kan få fram sina budskap. Syftet var att väcka engagemang och det lyckades du med.”