Joakim Hedström

Joakim Hedström är varumärkesstrategen och författaren som av sina kunder beskrivs som en schweizisk armékniv av idéer. Han har skrivit böckerna Skriv så någon bryr sig, Lyckas som kreativ företagare, Hackathon och Varumärkesboken. Han är också medförfattare till Framgångsrik försäljning och Människor till låns.

Föreläser: I hela landet
Hemort: Norrköping

Föreläser om

Ingen vill höra dig skryta, men alla gillar en bra berättelse
Varje ögonblick bär på en historia. Även om vi lyssnar till samma berättelse eller ser på en och samma bild har vi olika uppfattningar om den. Vi sätter in oss själva i berättelsen och gör den till vår egen. Den får liv genom våra känslor och minnen. Det är därför den stannar kvar hos oss.

Storytelling är en berättelse där du sätter in din organisations produkter, tjänster och människor i ett sammanhang och lägger till värderingar. Det är en faktatext, omsvept av känslor. Det är ett sätt att få mottagaren att känna något och bry sig. Ett sätt att nå deras hjärtan.

Storytelling går på djupet. Den är långsiktig. Det är enkla historier som känns äkta och säger någonting om en människa eller ett företag. Ingen vill höra dig skryta, men alla gillar en bra berättelse. Så varför inte lära dig hur du hittar dem?

Skriv så någon bryr sig
Alla skriver vi i någon form. Det är nyhetsbrev och pressmeddelanden. Produktbeskrivningar och jobbannonser. Blogginlägg, powerpoint, broschyrer och en massa annat blah blah blah som ingen bryr sig om.

Skolan gav oss rättstavning och grammatik, men vi fick aldrig lära oss att tänka på läsaren. Nu är det dags att vända på perspektivet. Alla kan snabbt lära sig att bli bättre skribenter. Det är dags att sluta producera ord och istället att skriva så någon bryr sig.

Sagt om föreläsaren

”En mycket inspirerande föreläsning som gav tips, historier och exempel på hur vi kan skriva så någon bryr sig. Jättebra!”
– Ingela Gullstrand, vd, NyföretagarCentrum Norrköping

”Bara positiv respons att ge. Intrycken och tankarna följde med oss under resten av dagen och kvällen. Jag planerar redan för hur vi ska jobba vidare baserat på våra nya kunskaper och intryck.”
– Kristina Swenningsson, arrangör, Nätverket Evolvera

”Du lyckades fånga intresset bra trots den sena timmen och fick deltagarna att börja tänka kring hur de kan få fram sina budskap. Syftet var att väcka engagemang och det lyckades du med.”
– Linda Axelsson, projektledare, Linköpings kommun