Fråga farmor

Fråga farmor - varumärkesarbete i praktiken
Fråga farmor - en handbok om varumärkesjobb

Forskningsrapporter och förnuftet säger samma sak. När du styr ett företag utifrån varumärket blir du mer lönsam. Dessutom ökar tydligheten och kollegorna trivs bättre. Samtidigt nöjer vi oss ofta med att slänga upp värderingarna på stora affischer i fikarummet och visa dem på kickoffen, som om det skulle göra någon skillnad.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketeringen till att leva värderingarna och låta dem betyda något på riktigt.

Boken är främst skriven för mindre och medelstora organisationer och företag.

Beställ boken

Köp boken hos Adlibris Köp boken hos Bokus

Du kan även köpa den som e-bok hos exempelvis Bokus.

Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Då kostar de 106 kr/st inklusive moms om du köper dem från oss. Frakt tillkommer. Mejla oss på bestallning@egetforlag.se.

Innehållsförteckning

Det viktigaste du har
Vad forskningen säger
Strunta i det pretentiösa
Fråga farmor
Hitta ditt varför
Gör en nollmätning
Tydliga, engagerande mål

Den guidande stjärnan
Skapa din vision
Del 1 – det du älskar
Del 2 – det du kan bli bäst på
Del 3 – det du kan tjäna pengar på
Pussla ihop visionen

Så här funkar varumärkeslöftet
Skapa ditt varumärkeslöfte
Del 1 – värderingar
Del 2 – kundnytta
Del 3 – känslor
Del 4 – personlighet
Den magiska formeln

Att leva varumärket i nöd och lust
Ankis bil
Bryt ner visionen och varumärkeslöftet
Använd dina skyltfönster
Bland dilemman och skoskavsfrågor
Ett första dilemma
Från skämt till mobbing
Hitta dina egna dilemman
Skapa planen för framtiden
Att mäta och följa upp

Fem skäl att strunta i varumärkesjobbet
Tack till
Om författaren
Lästips

Recensioner

”En formidabelt bra bok. Den här borde alla företag och ledningsgrupper ha för att kunna ta hand om sina varumärken.”
– Johan Holmsäter, grundare av Friskis&Svettis

”I mitt arbete med att leda organisationer, påverka och leverera värde, är det alltid till stor hjälp att hitta enkla koncept att inspireras av. Saker som får medarbetarna att förstå sitt sammanhang och skapar en samlad bild av varför vi går till jobbet. Den här boken passar utmärkt där. Den är enkel, står stadigt med fötterna på jorden och passar i små som stora sammanhang – på jobbet, i föreningslivet och privat.”
– Cecilia Hellstadius, Head of Analytics Global operations, Ericsson

”En lättöverskådlig bok som beskriver ett varumärkesarbete på ett pedagogiskt vis. En god start och inspirationskälla för ett mer fördjupat arbete.”
– Henrik Axelsson, kommunikationsansvarig Stora Enso, Hyltebruk

”Alla slåss om uppmärksamhet och framöver blir det ännu viktigare att varumärket är definierat. Du behöver stå för något äkta och tydligt. Det är precis vad den här boken hjälper dig med.”
– Magnus Brusefält, marknadsansvarig Myresjöhus

Bonusmaterial

Här hittar du varumärkesundersökningen och frågebatteriet du behöver för att göra en egen marknadsundersökning.

Om boken

Trådbunden pocketbok i A6-format
Språk: Svenska
Antal sidor: 96
Utgivningsdatum: 2018-06-01
ISBN: 9789186951290

Om författaren

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, föreläsare och författare, utbildad vid Berghs School of Communication. På kundlistan finns bland andra Riksbyggen, Länsförsäkringar, Myresjöhus och kommunala bolag. Han utbildar även om varumärken på Linköpings universitet.

De senaste femton åren har han arbetat som copywriter och frilansande marknadschef för olika företag. Han har även drivit ett nätverk för reklambyråer i Östergötland där de samarbetade över byrågränserna för att kunna hjälpa större kunder.

Joakim har också skrivit böcker som Skriv så någon bryr sig, Lyckas som kreativ företagare och Hackathon. Han är medförfattare till Människor till låns, Matlåderoulette och Framgångsrik försäljning.