Varumärkesboken

Varumärkesboken – en handbok om varumärkesarbete
Lyckas med varumärkesarbetet på egen hand

Även om du i dag har den bästa produkten eller tjänsten på marknaden är det ingen garanti för att du lyckas i morgon. Dessutom är frågan vad som är det bästa när alla olivoljor och tandkrämer påminner om varandra. När alla mäklare ser likadana ut och det är omöjligt att veta vad som gör en teveapparat bättre än någon annan.

Ett varumärke är allt det som människor förknippar med en viss produkt, tjänst, människa eller företag. Det är bilder, känslor och associationer som rör sig i deras huvuden och hjärtan. Därför är ett starkt varumärke ingenting du kan annonsera dig fram till. Det är något du förtjänar. För att nå dit räcker det inte med att vrida upp volymen och skryta om hur bra du är. Eftersom vi till stor del köper, agerar och lever livet utifrån våra känslor måste du faktiskt få människor att känna att du är rätt för dem.

Det lustiga är att varumärket alltid finns där, oavsett om du jobbar med det eller inte. Den enda frågan är om du vill vara med och påverka vad andra tycker om dig, eller låta det gå som det går.

Den här boken lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand. Den är främst skriven för mindre och medelstora företag, men fungerar även för koncerner.

Beställ boken

Köp boken hos Adlibris Köp boken hos Bokus

Du kan även köpa den som e-bok hos bland andra Adlibris och Bokus.

Vill du köpa fler än 5 böcker mot faktura? Då kostar de 106 kr/st inklusive moms om du köper dem från oss. Frakt tillkommer. Mejla oss på bestallning@egetforlag.se.

Innehållsförteckning

Om varumärken
Varumärket ersätter affärsidén
Lättare, tydligare, roligare
Fem skäl att strunta i varumärkesjobbet

Nuläget
Hitta ditt varför

Visionen
Den guidande stjärnan
Praktisk nytta i vardagen
Skapa din vision
Pussla ihop visionen

Varumärkeslöftet
Så här funkar varumärkeslöftet
Skapa ditt varumärkeslöfte
Låt alla vara med
Den magiska formeln
Summering av vision och varumärkeslöfte

Att leva varumärket
Sanning och konsekvenser
Börja med ledningen
Låt alla göra varumärket till sitt

Härifrån till evigheten
Skapa planen för framtiden
Att mäta och följa upp varumärket

Kärlek, tid och omtanke
Lästips
Om författaren
Tack till

Recensioner

”En formidabelt bra bok. Den här borde alla företag och ledningsgrupper ha för att kunna ta hand om sina varumärken.”
– Johan Holmsäter, grundare av Friskis&Svettis

”En lättöverskådlig bok som beskriver ett varumärkesarbete på ett pedagogiskt vis. En god start och inspirationskälla för ett mer fördjupat arbete.”
– Henrik Axelsson, kommunikationsansvarig Stora Enso, Hyltebruk

”Alla slåss om uppmärksamhet och framöver blir det ännu viktigare att varumärket är definierat. Du behöver stå för något äkta och tydligt. Det är precis vad den här boken hjälper dig med.”
– Magnus Brusefält, marknadsansvarig Myresjöhus

Bonusmaterial

Här hittar du dokumentet Varumärket och jag som hjälper dig med varumärkesarbetet.

Här hittar du mer information kring dilemman och hur du använder dem i varumärkesarbetet.

Om boken

Trådbunden pocketbok i A6-format
Språk: Svenska
Antal sidor: 96
Utgivningsdatum: 2017-08-08
ISBN: 9789186951252

Om författaren

Joakim Hedström är varumärkesstrateg, copywriter och författare. Han har beskrivits som en schweizisk armékniv av idéer. Det här är hans sjätte bok.