Bra fråga. Vi kan ge dig många anledningar. Det uppenbara är att din trovärdighet ökar. Det är någonting med böcker som gör att den som är författare nästan automatiskt blir en expert och auktoritet inom sitt område. Dessutom kommer ditt namn att spridas till företag och branscher du inte visste fanns.

Sedan finns de mer personliga vinklarna. Kanske skriver du en bok för att det är din dröm. Vissa gör det för att förverkliga sig själva eller få en egoboost. Andra vill åt utmaningen eller visa omgivningen vad de går för.

Oavsett vad din drivkraft är har du antagligen någonting gemensamt med våra andra författare. Likt dem vill du förändra världen och göra den till en bättre plats. Du vill utvecklas som föreläsare och utbildare, kliva framåt, genomföra uppdrag som ger större effekt och nå framgång genom att lära människor nya saker.

En språngbräda till dig

Vi vill att boken ska vara en språngbräda till dig och din djupare kunskap. När den sprids blir människor nyfikna och vill veta mer – och förhoppningsvis kan du räkna med fler bokningar och uppdrag.

När du träffar eller föreläser för människor blir boken även en påminnelse efteråt, om dig och vad du har sagt. Det blir efterrätten – en dokumentation – som de kan gå tillbaka till för att få kunskapen att sätta sig.

Sälj den

Självklart kan du använda våra böcker på många fler sätt än att bara sälja dem, även om det är vårt första tips. Sälj boken på dina föreläsningar och utbildningar, och via din egen webbsida och sociala medier. Det är alltid något speciellt med att köpa en bok direkt av författaren och få den signerad.

Låt samarbetspartners sälja boken. Låt oss säga att du har skrivit en bok om ekonomi för icke-ekonomer. Då kan möjliga återförsäljare vara din revisor eller bank. Alltså några som har intresse av att sprida ekonomikunskap. Tänk utanför den berömda lådan. Det går faktiskt att sälja böcker på andra platser än i bokhandeln.

Vissa böcker passar som julgåvor eller till kickoffer för arbetsgivare. Kolla med dina kunder och samarbetspartners.

Ingen kastar en bok

Visitkort och profilprodukter slängs eller läggs i lådor. Ingen kastar en bok. De hamnar i bokhyllor, på skrivbord och i väskor – och stannar kvar i minnet.

Dokumentation

Många som köper in föreläsningar och utbildningar vet att åhörarnas kunskap börjar tyna bort redan när de lämnar byggnaden. Efter en tid har stora delar försvunnit och några månader senare är ännu mer borta.

Försök därför få arrangören att köpa in böcker till alla som lyssnar. Boken blir en dokumentation och en uppskattad förlängning av dig. Om du väljer att baka in boken i ditt arvode kan du passa på att höja det eftersom du nu levererar ett ännu högre värde.

Minigåvor

Du kan också ge bort boken och ändå tjäna på det i form av goodwill och marknadsföring. Till exempel är den en perfekt minigåva under föreläsningar till dem som ger bra svar. Du kan också belöna personer som lämnar särskilt intressanta kommentarer på dina inlägg i sociala medier.

Det är lätt att glömma att även åhörarna behöver en startsträcka för att komma igång. Därför kan du börja din föreläsning med en fråga. ”Har vi någon frivillig här?” Den som först räcker upp handen får en bok och snackisen är igång. Om du även avslutar föreläsningen med en liknande fråga lär du se betydligt fler händer i luften.

Ge bort den som gå-bort-present och tack-för-din-bokning-present. Eller varför inte använda boken som pris i en tävling?

Visitkortsbok

Sprid boken så mycket och brett du kan. När din läsare sedan behöver en konsult eller föreläsare är det förhoppningsvis dig de tänker på.

Se till att alltid ha med dig minst en bok i väskan eller jackan. Du vet aldrig när du träffar på någon du vill ge eller sälja boken till.

Bjud på en bok istället för en lunch. Skicka den till potentiella kunder som en försmak på vad de kommer att få om de bokar dig. Det kostar mindre än en lunch och tar ingen tid. Dessutom bjuder alla varandra på lunch mest hela tiden – och du är inte som alla andra.

När Joakim (som är ena halvan bakom bokförlaget) skrev sin första bok såg han fram mot att tjäna Harry Potter-miljarder på den. Tyvärr visade det sig vara klurigare än vad han trodde. Men snart uppenbarade sig en alternativ lösning. En marknadschef hade köpt boken på en av Joakims föreläsningar, gillade vad han läste och ville ha ett möte. Det ledde till ett både långt och lönsamt konsultarbete.

Sedan den dagen gödslar Joakim med gratisböcker vart han än går, även om han såklart fortfarande drömmer om att skriva nästa världssuccé.