”Ni lyckas så bra med er kommunikation, vad har ni för strategi?”

Den frågan fick jag flera gånger på ett tidigare jobb. Första gången fick jag tänka efter för att komma på vad vi hade för strategi egentligen. Mitt svar blev: ”Vi gör en massa saker. Det som fungerar fortsätter vi med. Det blir vår strategi.”

Men borde du inte ha en strategi för att veta åt vilket håll du ska? En strategi som berättar vad som ska göras? Kanske, kanske inte, svarar jag. Ofta vet du vad det är du vill – med ditt företag och med kommunikationen och vilka mål som ska uppnås.

Du vill sälja mer, nå ut till fler människor eller skapa opinion. Det finns några problem med strategier.

För det första har de en tendens att bara bli just strategier. Att du aldrig riktigt kommer till skott. För det andra riskerar de att skjuta fram saker till senare, sådant du kunde ha gjort nu. Ett tredje problem uppstår om strategin inte fungerar. Då har du både tagit fram en dålig strategi och skjutit upp saker du kunde ha gjort tidigare. Dubbelt dåligt.

Varför inte börja med att göra istället?

Testa. Prova. Vad som helst. Om det blir dåligt, då provar du något annat. Och om det blir bra (grattis!) gör du det igen. Och igen. Titta! Vips så har det blivit en strategi.

Övning: Gör något

Innan du läser vidare vill jag att du provar något. Gör det nu. Lägg ut ett inlägg på sociala medier, ring en viktig person och kolla läget, eller bjud en tidigare kund på fika.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Kommunikationsstark, skriven av författaren Robin Almqvist

Det du har läst är ett utdrag från boken Kommunikationsstark. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.