De flesta människor anstränger sig för att det de gör och säger ska vara rätt. Det är ett mänskligt drag. Vi vill passa in, bli bekräftade och framstå som duktiga på vad vi gör. Men att i varje ögonblick undvika att göra fel är oerhört stressande. Dessutom är det perfekta ointressant eftersom det är förutsägbart och robotaktigt.

Vi menar att det finns någonting underbart – och skrämmande – med att planera för att göra fel. Du kommer att märka att det inte är så farligt. Och du lär se att saker blir minst lika bra när du inte längre försöker att få dem fulländade.

Därför vill vi att du accepterar en sak innan du läser vidare.

För att utvecklas som person och bli bättre på vad du gör finns det en enda väg att vandra – den som innebär risker och okända faror.

Definitionen av att vara modig är att trotsa sina rädslor. Så om du inte känner dig obekväm, blir nervös och får ont i magen när du gör övningarna i den här boken kan du inte räkna med några förbättringar.

För att någonting ska hända måste du våga. Våga göra det du är rädd för. Våga göra det andra säger inte fungerar. Och inte minst – våga göra fel.

Tips 2: Släpp ditt ego

Visst föreläser du om dig själv, dina erfarenheter, ditt företag eller saker du har varit en del av. Men det handlar alltid om oss som lyssnar. Det är vi som avgör om du är en bra föreläsare och om vi ska bry oss om vad du säger.

För några år sedan reste en kommunanställd till Silicon Valley för att hämta inspiration och lära sig nya saker. När hon kom tillbaka föreläste hon om lärdomarna.

”Här är jag framför Google.” Hon klickade fram en bild som visade henne framför en Google-skylt. ”Här besöker jag Apple.” Det fotot visade henne och en Apple-skylt.

Nej, vi skämtar inte. Det enda hon berättade för publiken var att hon semestrat i USA för skattepengar och att hon älskade sig själv.

Motsatsen till Silicon Valley

Undvik att göra samma misstag som narcissisten ovan. Fokusera på att berätta någonting som människor vill höra. Något de kan använda i sina liv. Tips, erfarenheter, verktyg och inspirerande historier från livet. Gör det personligt.

Trots att du kanske berättar historien för sjuttiotolfte gången är målet att lyssnarna ska känna att det är här och nu det händer. Om du bara idisslar samma show om och om igen hade vi lika gärna kunnat stanna hemma och sett en inspelning av den.

Publiken är inte där för din skull. Du är där för att hjälpa och inspirera dem. Försök att se dig själv utifrån. Tänk dig att du sitter på en stol i publiken. Känns det som personen på scenen är där för dig, eller gör den en egoföreläsning?

Du kommer att få fundera mer kring att fokusera på lyssnarna i kapitlet Varför ska någon lyssna till dig? Men redan nu kan du sparka igång tankarna. Vad är det med dig och det du har att berätta som människor är intresserade av? Och hur kan du prata utifrån det så att både du och lyssnarna får vad ni är ute efter?


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Prata så någon bryr sig, Joakim Hedström och Magnus BergmanDet du har läst är ett utdrag från boken Prata så någon bryr sig. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.