Blogg

Totalt 102 poster
Sida 7 av 21
2019-04-05 00:00
Anna Sjödin
Som passagerare i ett flygplan känns det tryggt att veta om att innan varje start och landning går förste- och andrepiloten i ett flygplan igenom en standardiserad checklista med rutiner. Varför gör de det? Svaret är knappast "så att veckan kan gå på autopilot", som en av mina kunder sa. Snarare vill piloterna hålla en hög säkerhet, undvika att glömma något och säkerställa att inget oförutsett har dykt upp.
2019-03-28 00:00
Anna Sjödin
Det sämsta exemplet på hur man ska använda mejlrubriken kom från personen som alltid enbart skrev "Hej!". Han tyckte det var en smart lösning, för då slapp han skriva hälsningen i själva mejlet. Tyvärr höll varken hans kollegor eller kunder med, eftersom de aldrig förstod vad mejlen handlade om.
2019-03-25 00:00
Andreas Odhage
Kvalitetsledning handlar mycket om att ha rätt information på rätt plats och i rätt tid. Det svåra är att veta när rätt plats och tid är. Arbeta därför intensivt med att vara så transparent det går med all information och experimentera med hur och var ni sprider informationen.
2019-03-25 00:00
Joakim Hedström
Ju färre saker du äger, desto lättare är det att hålla ordning på dem. När jag levde som mest spartanskt fick jag plats med alla ägodelar i en vandringsryggsäck. Det är inget jag strävar efter längre, men det visade mig hur få saker jag egentligen behöver.
2019-03-21 00:00
Anna Sjödin
Informationsmängden och antalet olika kanaler fortsätter att öka för varje minut och dag som går. Vissa pratar om informationsexplosion. Ju fler människor som blir uppkopplade, desto fler pling lär du få i mejlkorgen. Samtidigt är minst en tredjedel av informationen du får på jobbet inte ens efterfrågad. Den bara kommer.
Totalt 102 poster
Sida 7 av 21