2014-05-20 00:00
Helene Engström

Den här boken handlar först och främst om affärsnätverkande. Den är skriven för dig som jobbar med marknadsföring och försäljning, är egenföretagare, chef eller ledare, och till dig som helt enkelt vill utvecklas i din yrkesroll.

Boken heter Nätverka med hjärtat eftersom bra relationer byggs mellan människor som bryr sig om varandra. Och affärer görs mellan människor – inte mellan företag.

För att nå framgång i affärs- och yrkeslivet behöver du ditt nätverk. Dina kontakter kommer att ge dig de bästa uppdragen och erfarenheterna. Ju bredare kontaktnät du har, och ju större mångfald det innehåller, desto bättre. Boken visar dig var du kan hitta olika slags nätverk och hur du nätverkar bäst. För nätverkande handlar om mycket mer än mingel.

Inte född nätverkare

Jag som skrivit boken är inte född nätverkare. För tjugo år sedan var jag inte med i några nätverk alls. Jag brottades med blyghet och scenskräck. Jag tycker fortfarande att strålkastarljuset är jobbigt. Dessutom är jag lätt ansiktsblind.

För att bli bra på att nätverka har jag tränat, utmanat mig själv, tittat på hur andra gör och hittat mina egna strategier. Nu har jag arbetat med nätverkande i många år. Jag drog igång och drev ett antal affärsnätverk för chefer i näringslivsorganisationen Handelskammaren under tio års tid. Jag har anordnat mängder med frukostmöten, seminarier och mingelträffar, och deltagit i långt fler.

Egenföretagare behöver nätverka

Sedan några år tillbaka är jag egenföretagare, och som sådan måste jag vara aktiv och träffa människor i en mängd sammanhang.

Idag, vid sidan av familj, jobb och vänner, är jag med i en bunt nätverk av olika slag: två näringslivsorganisationer, ett företagsnätverk för kvinnor, ett fackförbund, ett nätverk för kulturella och kreativa företagare, en lunchklubb, ett förläggarnätverk, en vinprovningsgrupp, en kör och Facebook, linkedIn och twitter.

Det går alltså att lära sig att nätverka.

Taggar: nätverka