2019-03-28 00:00
Anna Sjödin

Det sämsta exemplet på hur man ska använda mejlrubriken kom från personen som alltid enbart skrev "Hej!". Han tyckte det var en smart lösning, för då slapp han skriva hälsningen i själva mejlet. Tyvärr höll varken hans kollegor eller kunder med, eftersom de aldrig förstod vad mejlen handlade om.

Var tydlig mot mottagaren. Då ökar chansen att du faktiskt får snabb återkoppling.

Får du själv mejl ibland utan rubriker eller med en kass rubrik? Då vet du nog att du faktiskt kan öppna mejlet och ändra i rubriken. Kanske räcker det att du lägger till något ord för att göra det enklare för dig när du behöver söka efter det? Även om detta tar några sekunder nu, så kommer det att bespara dig tid i framtiden. Ordning tar tid – oordning tar ännu mer tid.

Checklista för effektiv mejlhantering

  • Håll dig till ett ämne per mejl.
  • Använd en tydlig rubrik. Tex: Info, För åtgärd, Beslut, Återkoppling önskas, Snabb fråga, Privat, följt av vad mejlet handlar om.
  • Skriv kort och koncist. Gärna uppgiftsorienterat och tydligt när du förväntar dig svar. Ge bakgrund sist.
  • När du lägger någon som kopia betyder det att du inte förväntar dig någon åtgärd eller återkoppling från den personen.
  • Undvik att svara till alla. Det bidrar till onödig mejlkul- tur och fler avbrott. Svara den det berör.
  • Är det viktigt och bråttom? Ring istället!
Taggar: effektivitet