2020-03-11 09:11
Ulrika Borén

Det här är en dag i författaren Ulrika Boréns liv. Hon har skrivit boken Pausa – en handbok om återhämtning.

06.30 – Vaknar oftast av mig själv, men ställer även ett larm för säkerhets skull. Vill alltid ha tid på morgnarna, med lugn och ro för att starta dagen på bästa sätt. Just idag är det en härligt frostig och solig morgon, och vi har en magisk utsikt från vårt timmerhus. Äter frukost bestående av ägg (alltid!), knäcke, avokado och kaffe, tillsammans med min man. Eftersom jag ofta jobbar kvällar så försöker vi prioritera att ha morgonen tillsammans.

Författarliv med Ulrika Borén, yogastudio08.30 – Med solens strålar i ögonen beger jag mig till min yogalokal Studio Pausa som ligger i Söderköping. Jag har ca 15 minuters bilresa dit då vi bor en bit utanför, på landet. Väl där börjar jag preppa för dagens första yogagrupp med ett stort gäng underbara seniorer. Jag lägger fram yogamattor, bolster, filtar och härliga små lavendeldoftande vetekuddar som är lagom stora att lägga på ögonen i sista vilopositionen Shavasana.

9.30 – Yogan börjar – och alltså jag blir på så galet bra humör när jag får träffa alla dessa härliga kvinnor. De är så tacksamma och glada och sprider en sådan bra energi. Efteråt sitter nästan alla kvar och dricker te och tar en frukt och pratar om livet i stort och smått.

12.00 – Jag äter medhavd lunch – egengjorda vietnamesiska vårrullar och jordnötssås – i studion innan jag åker in till Norrköping för att ha samtal med en klient. Jag har min mottagning, som jag delar med en kollega, mitt i stan. Letar parkering ett tag, och hittar en till slut. Får en välbehövlig promenad och frisk luft innan jag landar på jobbet.

13.30 – Coachar en chef som vill ha hjälp med att sortera alla tankar kring en stor förändring som snart ska presenteras på företaget. Det blir mycket ritande och skrivande på whiteboarden, men vi får till en bra sortering och struktur så klienten känner sig lite mer trygg och lugn.

14.45 – Mellisdags. Jag behöver verkligen äta var tredje, fjärde timma för att orka, vara pigg och kunna vara fokuserad på det jag gör. Det blir en smoothie och ett ägg. (Japp, äter mycket ägg.)

15.00 – Tid att svara på mejl, fakturera, posta på sociala medier och lite annat administrativt jobb. Får också tid att skriva ett litet tillägg till min föreläsning ”Lite mera PAUSA, tack”, så den passar företaget jag ska till i nästa vecka. Gillar att skräddarsy och anpassa så det motsvarar förväntningarna på deras behov. Det utvecklar mig och får mig att alltid vara på tårna – gillar’t.

Författarliv med Ulrika Borén, träning16.30 – Lite egentid. Träningsdags! Ser alltid fram emot att få åka ner till NTC (Norrköpings träningscenter) och träna ett crossfitpass. Idag är det backsquat som står på schemat, och lite hänga i räcket, hoppa dubbelhopp och annat jobbigt och nyttigt. Är som vanligt helt slut i kroppen efteråt. Men efter en dusch hoppar jag i yogakläderna och är pigg och laddad inför min sista jobbinsats för dagen – mitt älskade yinyoga-pass.

Hinner åka och handla lite krispiga tulpaner till bordet i studion på vägen dit. Väl där så tänder jag ljus, sätter på lite lugn musik, förbereder te, tar fram en fruktskål och nötter och hinner själv landa en stund på mattan för att blunda och andas.

19.00 – Avslutar jobbkvällen med att leda 18 fantastiska personer i yinyoga i 90 minuter innan jag släcker i lokalen och åker hemåt.

21.30 – Landar i soffan en stund med min man, kärleksbombar mina utflugna barn med lite sms, tar ett varmt glas mjölk (alltid!) innan jag kryper till sängs. Aldrig senare än 22.30.

Det är ju en dag i morgon också.

    Varor som nämns i nyheten

  • Dags att bli lugnare och må bättre?
    119 :-