2019-02-05 00:00
Joakim Hedström

Ofta blir jag uppgiven över allt jag lägger in. Samtidigt vet jag att om det finns där kommer jag ihåg det. Men det gäller att inte bara lägga dit alla måsten, utan att även få in sådant som får mig att må bra. Det kan vara påminnelser att skicka vykort inför någons födelsedag eller att spela tevespel.

Det låter kanske som jag har koll på läget, men det stämmer sådär. Inga dagar följer planen. Det är bara så. Därför gäller det att justera innehållet när det behövs och jag kommer ihåg det.

Använd en nätkalender

Fördelen med att använda uppkopplade kalendrar, likt Google kalender, är många. Eftersom du har den i mobilen kommer du alltid åt den, var du än är.

Du kan också låta andra få tillgång till kalendern. Till exempel delar jag och min fru kalendrar med varandra. Det gör att vi kan se vad den andra har planerat och när vi kan hitta på saker tillsammans. Här passar det bra med en liten varning eftersom den delade kalendern innebär att det ibland kan dyka upp oväntade påminnelser som kör en tvättmaskin och massera din frus fötter.

Använd färg på alla aktiviteter och påminnelser du lägger in. Då får du snabbt en överblick. Mina färger och betydelser är gult – preliminära saker, rött – möten med andra människor, blått – privat, grönt – konkreta jobbuppgifter. Du kan även ha färger för saker du ska göra med familjen och viktiga deadlines.

Du har säkert också saker som återkommer varje vecka eller månad (som att betala räkningar och träna). Lägg in dem en gång och välj sedan att de ska upprepas efter ett visst antal dagar eller veckor. Då kommer du ihåg dem och slipper lägga tid på att planera in när uppgifterna ska göras.

Planera smart

Sätt en påminnelse tio minuter innan du ska in på ett jobbmöte. Om du behöver gå – eller ta cykeln, bussen eller bilen dit – lägg påminnelsen ännu tidigare. Beroende på vilket program du använder kan du antingen få upp påminnelsen i telefonen eller som ett mejl. Jag använder bara påminnelser för kritiska saker för att slippa dränkas av dem. Experimentera dig fram till vad som passar dig.

Om du tror att någonting tar en timme, reservera en och en halv timme för det. Det är bättre att ha extra ledig tid istället för att vara dubbelbokad och stressad.

Gör gärna krävande uppgifter under förmiddagen. Då har du mer energi kvar till att utföra dem och kan känna dig fri under resten av dagen.

Boka in pauser

Det är bra om du skapar luckor i kalendern, så att du har svängrum när något behöver ändras. Om du har svårt att acceptera tomrummen som lediga tider kan du döpa dem till reservtid. Då ser tiden bokad ut i kalendern medan den egentligen är ledig.

Vissa använder kalendern för att skapa en grov planering. Sedan improviserar de resten. Du kan exempelvis dela upp dagen i olika block av hushållssysslor och jobb, där det står dig fritt att välja exakt vad du ska göra eller jobba med då. Det gör att du får ett stöd av kalendern, men att det fortfarande finns utrymme att vara spontan och ha kul.

Undvik att planera ihjäl dig. Frågan är hur mycket du kan låta vara obokat.

Taggar: kalender , adhd