2019-11-24 00:00
Magnus Bergman & Joakim Hedström

Många människor sätter upp mål innan de börjar med något. De ska gå ner i vikt, få ett visst jobb eller föreläsa för tusen människor innan året är slut.

Vi är kanske lite bakvända, men vi sätter målen efter en stund – när vi vet vad vi gillar och vill göra mer av. Varför sätta upp ett mål i förväg om det snart visar sig att vägen dit är så knasigt tråkig att du inte orkar kämpa för att nå fram?

Det här är inget kapitel som beskriver hur du sätter upp vettiga mål och når dem. Om du är intresserad av det kan du läsa två andra böcker som vårt bokförlag har publicerat. Det är boken Orka! skriven av ultralöparen Frida Södermark, och Nå dina mål, skriven av Malin Boström.

Vad vi istället vill är att få dig att tänka till kring några mer filosofiska perspektiv.

Vad vill du uppnå?

Räcker det med att inte hålla på att svimma när du ska prata inför andra, vill du fylla Globen eller åstadkomma en förändring som varar i femtio år?

Varför vill du det?

Är det för att motbevisa människorna omkring dig, för att imponera på någon eller något helt annat? Vill du uppnå målet för dig själv eller någon annan?

Vad kommer att hända då?

Visualisera hur det kommer att se ut och kännas. Vad kommer att vara annorlunda mot i dag?

Och vad blir nästa steg när du har nått målet? Vad behöver du träna på för att nå dit? För att bli bättre på saker behöver vi lägga tid och energi på att träna, nöta och trimma. Därför är det bra om du skriver ner några punkter som kan hjälpa dig längs vägen. Hur ska du träna? När ska du göra det? Vilka övningar kan hjälpa dig? Vilka personer kan stötta dig?

Vad är det första du behöver göra?

Vi kan bara acceptera och ta oss för saker vi förstår. Det är så hjärnan funkar. Den tröttnar när utmaningen blir för stor. Vad är så enkelt – och leder dig närmare ditt mål – att du kan göra det redan i dag?