I grunden finns det tre typer av bokförlag: drakarna, pluttarna och hybridförlagen. Sedan finns det sådana som vi, som är en hybrid av hybridförlagen. Visst är vi ett bokförlag, men ännu mer är vi en föreläsarinkubator. Några som på vägen mot att utveckla dig och din affär hjälper dig att ta fram en bok.
Här tänkte vi förklara vad som skiljer bokförlagen åt, beskriva några av fördelarna och nackdelarna med dem och försöka reda ut vilka som passar dig bäst.
bokförlag typ 1 – Drakarna
Drakarna är de stora och traditionella bokförlagen, som Bonniers och Norstedts Blir du antagen tar de den finansiella risken med boken och du får royalty, alltså ett arvode, på böckerna som säljs. För att ha en vettig chans att bli utgiven här bör du vara känd och ha en målgrupp som står redo att köpa boken redan innan den är tryckt. Men såklart ges även en och annan okänd debutant ut.
Risk: Minimal. Om du blir utgiven står bokförlaget för hela den ekonomiska risken. Det du riskerar är tiden du har lagt på att skriva boken.
Vinst: Förlaget tar det mesta av vinsten medan du får den del som kallas royalty.
Tid: Vi har hört författare som berättat att det tagit upp till två år innan deras bok finns i bokhandeln – efter att manuset var färdigredigerat.
Bokförlag typ 2 – Pluttarna
Eftersom det är svårt att bli utgiven på de traditionella förlagen kan du alltid bli egenutgivare och starta ditt eget bokförlag. Här finns pluttarna, alltså alla förlag som startas för att ge ut den egna boken.
Sådana förlag finns bara till för den som startade det och lär inte vara intresserade av ditt manus. Men har du tid och kunskap om vad som krävs för att producera böcker kan du starta ett sådant förlag själv, även om det är en del jobb. Leta runt på nätet så hittar du all information du behöver.
Risk: Du står för hela den ekonomiska risken.
Vinst: Eftersom du tar hela risken är det också du som kammar hem en eventuell vinst själv.
Tid: Så snabbt som du klarar av att skriva, redigera och formge boken och få den tryckt.
Bokförlag typ 3 – Hybridförlag
I mitten finns vi, förlagen som kallas hybridförlag. Här betalar du för att någon ska bearbeta och göra om ditt manus till en bok. Och det finns mängder av hybridförlag. Kärnan i dem är alltid att du som författare gör en investering. Sedan finns det antagligen lika många olika ekonomiska upplägg, affärsmodeller och filosofier som det finns hybridförlag.
Eftersom vi inte känner till något hybridförlag som jobbar som vi brukar vi ibland kalla oss en hybrid av ett hybridförlag.
Risk: Du är med och finansierar produktionen av boken.
Vinst: Du bör få en större del av en eventuell vinst, jämfört med vad du får hos de traditionella förlagen.
Tid: Här finns det definitivt förlag som tar gott om tid på sig, men säkert ett och annat som är snabbfotade. Fråga!
Bokförlag typ 4 – Vi på Eget förlag
Vad är egentligen skillnaden mellan att anlita oss och att gå någon annanstans? Det korta svaret är att hos oss får du ett färdigt koncept och ett sammanhang just för dig som föreläsare.
Vi har lång erfarenhet av att skriva och redigera texter. Vi har erfarenhet av varumärkesarbete och kan hjälpa till att paketera din kunskap – oavsett om det gäller din bok, föreläsning eller utbildning.
Vi har hållit på med det här sedan 2011 och publicerat dussintals böcker. Vi har ett nätverk med korrekturläsare, redaktörer, spökförfattare, illustratörer och formgivare – och vet vilka tryckerier som kan leverera vad. Vi har upparbetade vägar in i nätbokhandeln och är bra på att få mediauppmärksamhet kring böckerna. Vi ser till att pliktexemplar levereras till bibliotek och att du finns med i bokpaketen vi säljer till arbetsplatser.
Som författare är du med i vårt författarnätverk som träffas regelbundet och hittar på roliga och utvecklande saker ihop.
Dessutom är vi ett familjeföretag med två anställda. Det gör allt lite mer personligt.
Risk: Du köper minst 1000 böcker från första upplagan av din bok. Risken du tar är att du inte får användning av dem utan att de blir liggandes i en garderob. Men förhoppningsvis har vi gemensamt, långt innan detta händer, kommit fram till att du inte bör skriva någon bok. Vi tackar nej till att hjälpa en hel del personer just för att vi verkligen vill känna att boken ska hjälpa dig att nå dina mål.
Vinst: Du säljer dina böcker på egen hand (för den peng du vill) och får royalty på det vi säljer i våra kanaler. Tanken med boken är såklart också att den ska bidra till att du får fler uppdrag med bättre arvoden, och tjäna pengar även på så sätt. Men det gäller ju även om du ger ut boken någon annanstans.
Tid: När vi pratar produktionstid brukar vi säga att det tar sex till åtta veckor från det att manuset är färdigt till att du har boken i din hand. Just nu (under pandemin) är det brist på papper och då kan vi ha lite längre produktionstid för själva trycket.
Så varför ge ut en bok med oss?
Trovärdigheten
En anledning att anlita oss är kvalitetsvinkeln. Om du ändå ska skriva en bok kan du lika gärna göra det ordentligt eftersom du kommer att leva med boken under resten av ditt liv. Se därför till att få en långsiktig avkastning genom att göra rätt från början.
En annan fördel är att du och boken får en högre trovärdighet. Vi är beviset på att din kunskap har kvalitetssäkrats av någon annan. Vi ger bara ut böcker vi tror på. Det innebär att vi tackar nej till många idéer och manus.
Vännerna i författarnätverket
Om vi börjar samarbeta är det för att vi tror på varandra långsiktigt. Du kan ditt ämne och vi vet hur vi ska paketera kunskapen för att göra den intressant. Det gör att samarbetet handlar om betydligt mer än boken. Exempelvis säger många av författarna att de har kunnat trimma sina föreläsningar utifrån det de lärde sig när vi tog fram boken.
Många föreläsare vi träffar säger att jobbet är ganska ensamt. Därför har vi skapat ett författarnätverk där du automatiskt ingår när du släpper en kunskap på nolltid-bok. Författarna träffas några gånger per år för att lära känna varandra, gå utbildningar och affärsutveckla tillsammans. Mellan träffarna håller vi kontakten via en Facebook-grupp. Vi släpper alltså inte taget när du väl har klivit innanför förlagsdörrarna.
Som vi redan har sagt handlar samarbetet om så mycket mer än bara en bok. Allt blir bättre och går snabbare framåt om vi hjälps åt. Sedan är det också galet mycket roligare så här.
Vi delar 50/50
Även hos ett traditionellt bokförlag – om de tar in din bok – kan du köpa loss böcker för att sälja dem själv i samband med föreläsningar och utbildningar. Du köper dem då till det så kallade f-priset. Det är samma inköpspris som bokhandeln har.
Hos oss köper du dina böcker billigare. Varför då? För att vi vet att du som föreläsare ofta har behov av många böcker. Om du är duktig på att sälja in dem med dina föreläsningar kan du därför tjäna mer pengar.
Dessutom tror vi stenhårt på rättvisa. Därför har vi en affärsmodell där vi delar på intäkterna. Tanken är att du och vi ska ha tjänat lika mycket när alla böcker är sålda. När det sedan är dags för omtryck är det du som gör den största vinsten.
Vad några författare tycker
”Förlaget är väldigt lite förvaltning och damm”, säger Maja Larsson. ”Ni är framåtblickande, superengagerade och lekfulla. Det rör på sig och man kan testa grejer.”
Gunilla Ek summerar oss med orden: ”Av alla kunder och leverantörer jag har så är ni bland de mest ordentliga. Ni håller vad ni lovar och det vi har kommit överens om. Dessutom är ni snabba.”
Magnus Johansson säger: ”Det jag gillar mest är att ni tar saker ett steg längre med föreläsarna och författarna. Att ni skapar nätverk mellan oss. Såna extra grejer förknippar jag med er.”
”Visst kunde jag ha gett ut boken själv, men ni gör så mycket”, säger Per Axbom. ”Det är skönt att kunna luta sig tillbaka och se det hända. Jag är även vansinnigt nöjd med resultatet. Innehållet i det här lilla formatet kan ge samma effekt som böcker på 250 sidor.”
Sedan har vi Ulrika Borén. ”Jag brukar säga att jag är utgiven på världens bästa bokförlag. Ett personligt bokförlag. Så är det hela vägen, från det lilla fröet fram till den färdiga boken.”
Så där. Nu vet du vad några författare tycker om oss, och samtidigt har vi antagligen höjt dina förväntningar kring vad vi kan hjälpa dig med.
Och ännu mer vi kan göra för dig
Förutom att hjälpa dig att ta fram boken kan vi också hjälpa dig med presentationsmaterial, rollups, föreläsningar, sociala medier-sidor och kompletta webbsidor. Vi kan även erbjuda coachning och intervjua dina kunder för att du tydligare ska förstå hur de ser på relationen och värdet av det du erbjuder.
Inte övertygad?
Då finns det tre alternativ. Det första är att du hör av dig till oss och ser till att få svar på dina frågor. Det andra alternativet är att prata med någon av våra författare om hur det är att jobba med oss. Deras kontaktuppgifter står på vår webbsida, så du kan göra det utan att höra av dig till oss först. Det tredje alternativet är såklart att ge ut boken själv eller vända dig till andra förlag. Några av de största självpubliceringstjänsterna är Publit och Vulkan.