Äntligen är det dags för själva skrivandet, som kan vara både enklare och svårare än du kanske tror. Till exempel vet vi med säkerhet att alla människor kan skriva. Därför kan du också det. Dessutom är du inte ensam på resan. Vi finns här och stöttar.

Det svåra är att du behöver lägga bort alla tankar på hur du tror det går till. För om din plan är att skriva boken genom att börja på första sidan och skriva dig fram till slutet har du ett väldigt långt arbete framför dig.

Så använd metoden vi har tagit fram. Den är enkel.

Post-it-metoden

Under förlagets alla år har vi provat många sätt för att skriva en bok. Den metod vi tycker fungerar allra bäst, oavsett om du har skrivit böcker tidigare eller inte, är post-it-­metoden, som vi har uppfunnit själva.

Det viktigaste att veta innan du ger dig på den är att den i omgångar kan kännas kaotisk. Och det är okej. Med den här metoden kommer du att trimma fram boken i omgångar, snarare än att försöka dig på att skriva det stora mästerverket från början till slut – vilket är snudd på omöjligt.

Steg 1: idéer, tips och berättelser

Tricket med hela metoden är att leka fram boken, för att komma bort från tanken att du ska skapa något perfekt. 

Använd gärna post-it-lappar. Fördelen är att du inte får plats med så många ord på varje lapp. 

Skriv ner en enda sak på varje lapp. Det kan vara något du har varit med om, berättelser om kunder som har lyckats med något, egna misstag, bra och tips, myter, övningar och annat.

Använd så få ord som möjligt. Du ska inte skriva boken nu. Din uppgift är att skriva en lista på vilka ingredienser du behöver.

Strunta i om det som står på ­lapparna känns vettigt eller inte. Det viktiga är att du inte censurerar dig, utan bara kör på alla idéer som dyker upp. Filtreringen kommer senare.

Sätt upp lapparna på ett stort papper eller väggen, utan någon sortering eller gruppering.

Steg 2: Hitta mönster

När du känner att du har fått ur dig alla idéer du har just nu är det dags att titta på helheten.

Tänk på att det kan vara bra om du tar en kopp kaffe, en promenad eller till och med sover på saken innan du gör det här steget – så att du har tillgång till en fräsch hjärna.

Ta ett steg tillbaka och titta på lapparna. Vilka hänger ihop? Ser du några mönster? Hittar du några huvudrubriker och underrubriker?

Gruppera lapparna. Det kan vara tips och berättelser som hör samman, eller att du upptäcker att vissa lappar borde vara med i samma kapitel.

Kan du redan nu se i vilken ordning lapparna ska komma i boken?

Steg 3: Loopa processen

Det tredje steget är att göra de två första stegen igen. Så fortsätt att sätta upp nya lappar och gruppera dem.

När du har nått fram till den där känslan att jo, kanske, det finns nog en bok bland det här är det dags att skriva ihop en innehållsförteckning och mejla över den till oss. Det är bättre att du gör det nu, så att vi får bolla den med dig i det här läget – innan du springer iväg för långt.

Vad som är vad i en framtida bok är alltid svårt att se när du jobbar med post-it-metoden. Men vi kan ändå starkt rekommendera dig att börja här, för det kommer trots allt vara så mycket enklare än alla andra sätt.

Åter igen vill vi påminna dig om att du och vi tar fram boken tillsammans. Tänk på att delad ångest är halverad ångest, så hör hellre av dig en gång extra till oss.

När vi skrev den första versionen av vår lagom halv-hemliga konceptbok (som alla blivande författare får) visade det sig att vi hade gissat fel på en massa saker när vi gjorde post-it-metoden. Vissa avsnitt var alldeles för betydelsefulla att gömmas undan. Istället för att vara små tips behövde de ibland bli egna kapitel. Andra gånger tog vi ett kapitel på flera sidor och gjorde om det till ett litet tips.

När du har fått fram en innehållsförteckning – och bollat den med oss – är det dags för nästa steg: Att faktiskt börja skriva boken.

Tips kring skrivandet

Det finns inte ett sätt att skriva en bok på. Vi har inget facit för vad som blir bäst för dig och ditt ämne, eller vet vad dina läsare kommer att föredra. Däremot har vi gott om erfarenheter från alla böcker vi har tagit fram. För varje bok vi släpper blir vi lite klokare. Så i det här kapitlet vill vi ge dig några exempel och inspiration från tidigare böcker.

Har du boken Skriv så någon bryr sig? I den skriver Joakim bland annat att det gäller att skriva full och redigera nykter. Med full menar han inte att du behöver vara berusad. Snarare handlar det om att lyssna till magkänslan och skriva utifrån den. Att bara få ur sig tankarna först – oavsett hur spridda de är. Först när du närmar dig redigeringen är det dags att bjuda in hjärnan och de logiska tankarna.

Förklara varför

Det finns två saker vi ofta påminner våra författare om. Medan det är lätt att beskriva ett problem brukar det vara svårare att ge läsaren knuffen som behövs för att den ska gå från insikt till att faktiskt förändra sitt beteende. Därför behöver du ge den svaret på frågan varför.

Det är din uppgift att förklara för läsaren varför den bör göra saker på ett visst sätt, och vad som händer om den inte gör det.

Exempel ur Gräv där du står

Frågan om hållbarhet är komplex, eftersom den handlar om hela världen, hela klimatet och hela mänskligheten. Därför finns det inte en enkel lösning på alla utmaningar. Därmed är det heller inte enkelt att slå fast vad som är rätt och fel att göra, utan detta måste prövas fram genom mod och målmedvetenhet. Vi ska nå ett mål, men exakt hur vägen dit ser ut kan vi inte veta. Men ett kan vi säga: om vi inte vågar pröva oss fram längs den okända väg som ligger framför oss kommer vi aldrig nå målet.

Därför är det kanske inte de stora förändringarna på landnivå som kommer att göra skillnad, utan de många små. De nya vanor, beteenden och prioriteringar som du, jag och alla andra människor bestämmer sig för att faktiskt våga och orka testa.

Förklara hur

Den andra saken som är lätt att missa är att ge läsaren svaret på frågan hur. Det handlar om att vara tydlig och berätta vad det är läsaren bör göra – och hur den ska göra det. Det är en rak instruktion som säger tänk så här eller prova det här.

Exempel ur Världens bästa möten

Fysiskt, digitalt eller fygitalt. Alla tre format av möten har sina för- och nackdelar. När du planerar ett möte är din uppgift att välja mötestyp baserat på följande.

  • Utgå från syftet – varför ska ni ses?
  • Vilka och hur många ska vara med på mötet?
  • Är det bara interna deltagare eller också externa?

Om ni är på helt olika platser – satsa på ett digitalt eller fygitalt möte. Ska ni vara kreativa tillsammans eller svetsa samman gänget – planera för ett fysiskt möte.

Med rätt planering och lite fantasi kan alla möten bli riktigt bra digitalt. Det går att skapa gemenskap och vara kreativa på distans och det finns otaliga exempel på hur musik, matlagning, fikapaket och frågesport har skapat fantastisk stämning i det digitala rummet.

Visa resultatet

Visa vilka resultat läsaren kan förvänta sig när de använder dina tips.

Exempel ur Kommunikationsstark

Igår fick jag 86 mejl och inga vykort. Eon skickade förvisso ett brev, men de ville bara ha pengar.

En genomsnittlig månad får jag 86,2 mejl om dagen. Genomsnittet för vykort är 0,32. Egentligen är det noll, för det där 0,32-kortet var från svärföräldrarna som besökte Teneriffa och skickade en hälsning till mina barn.

Vid jul är siffrorna lite roligare, nämligen 76,3 mejl och 1,64 vykort (julkort).

Att skicka vykort till dina kunder sticker ut. Det är ett personligt sätt att visa din uppskattning. Eftersom jag själv älskar att få vykort önskar jag att du skickar ett till mig. Skicka det till Robin Almqvist, Bolmörtsvägen 8, 603 66 Norrköping. Skriv gärna med din adress så kanske något roligt händer tillbaka.

Sugen på mer skrivkunskap?

Hör av dig till oss och säg det. Om du är en föreläsare som funderar på att ge ut en egen bok skickar vi dig gärna vår konceptbok. Den förklarar mer om vilka vi är och hur vi funkar, och ger ännu fler tips kring hur du bäst skriver en bok.