En del av mina kollegor är väldigt intresserade av olika slags avslappningsövningar. Jag är kanske en för rastlös själ, men jag har väldigt svårt att ligga på ett hårt golv, lyssna på panflöjtsmusik och andas på olika sätt. Nu raljerar jag lite men jag är inte säker på att alla övningar passar alla sorters människor. Lika lite som jag tror att alla metoder att lära sig teater på passar alla individer. I allt lärande tror jag att det är viktigt att prova allt med öppet sinne och sedan lista ut vad som passar en själv bäst.

Istället för avslappningsövningar brukar jag oftast låta mina elever få göra olika koncentrationsövningar istället. För mig kan en koncentrationsövning både användas för att få en spretig och rastlös grupp att få fokus på något eller som avslappning och nedvarvning. Ibland kan det för övrigt vara en hårfin skillnad mellan en uppvärmningsövning och en koncentrationsövning.


Övning 1: Hitta papperet

En övning för två personer eller fler. Övningen tar fem minuter. Du behöver ett A4-papper.

Ta ett A4-papper och knöla ihop och lägg det mitt på golvet. Gruppen ställer sig på led vid en vägg. Den första personen i ledet ska nu blunda och samtidigt gå fram och försöka lägga sin hand på papperet. Därefter ställer sig personen sist i ledet. Nu är det nästa persons tur att göra samma sak. Övningen avslutas när alla i ledet fått göra detta en gång.

Det här är en bra koncentrationsövning. Det viktiga är inte att lyckas utan att försöka behålla koncentrationen genom hela övningen.

Övning 2: Marionetterna

En övning för två personer eller fler. Övningen tar fem minuter.

Dela in gruppen så att de jobbar i par. En av personerna i paret ska föreställa en marionettdocka, den andre är marionettskötare. Marionetten lägger sig raklång på rygg på golvet. Paren bestämmer tillsammans var fem imaginära trådar ska fästas på marionetten – exempelvis med en tråd i varje arm, ben och i huvudet.

Nu ska marionettskötaren få dockan att resa på sig genom att dra i de osynliga trådarna. Om marionettskötaren inte fäster de tänkta trådarna med imaginära knutar efter varje förflyttning faller marionetten tillbaka till föregående kroppsställning. Här krävs ett noggrant arbete från både marionetten och skötaren.

Vill man fortsätta övningen kan man be skötarna att få dockan att sitta eller röra på sig i rummet på olika sätt. När alla klarat detta, gör om övningen och låt alla byta roller, så att de som varit skötare nu får vara marionettdockor och tvärtom.

Var tydlig med att förklara för gruppen att det inte spelar så stor roll om de lyckas utföra de olika momenten, utan att det viktiga arbetet ligger i koncentrationen och på att utförandet är noggrant.

Övning 3: Masken

En övning för två personer eller fler. Övningen tar fem minuter.

Be hela gruppen bilda en mask genom att ställa sig på ett led, med händerna på axlarna på den som står framför. Alla ska blunda utom den som står sist i ledet. Denne ska sätta sitt lillfinger mitt på ryggen på den person som står framför. Nu blir det den sistes uppgift att styra hela ledet genom små tryckningar med lillfingret mot ryggen på personen framför.

Trycker man åt höger med fingret är tanken att masken efter en liten stund ska börja svänga åt höger och så vidare. Byt ut den sista personen när hela masken rört sig framåt en liten bit. Se till att alla får prova att styra masken någon gång innan du avslutar övningen.

Om den person som står längst fram i ledet känner sig otrygg och är rädd för att gå in i något på grund av den som styr, så kan den personen gå med utsträckta armar.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Krama Dracula – och andra teaterövningar, av Peter EkvallDet du har läst är ett utdrag från boken Krama Dracula – och andra teaterövningar. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.