I grunden handlar marknadsföring till stor del om att väcka nyfikenhet och att sticka ut. Upplägget är snarlikt oavsett om du försöker få ut budskapet om en bok eller dina egenstickade sockor. Hur du säljer någonting har alltid sett likadant ut.
- 1. Skapa en bra produkt.
- 2. Hitta personerna som älskar den.
- 3. Få dem att köpa och berätta om produkten för alla de känner och möter.
Allt det där är betydligt enklare att säga än att genomföra i praktiken. Så vad menar vi egentligen? Här har du några tips kring hur du marknadsför och säljer din bok.
Innehållsförteckning
Hur hittar du själv nya böcker?
Börja med att fråga dig själv vilka böcker du läser och varför det blir just dem. Får du rekommendationer av vänner? Läser du om böckerna i tidningar och blir intresserad? Följer du en kändis på sociala medier och litar på det den tipsar om? Den bästa försäljningen får du nästan alltid av att boken rekommenderas från en person till en annan, alltså det som kallas word of mouth.
Fråga dig vem som är din läsare. Vem är det som sitter där med boken i handen och myser? Om du var den här personen, vart skulle du vända dig för att hitta bra böcker? Var hör du själv talas om böcker du gillar?
Spara tidningsklipp
Spara på de recensioner och omnämnanden du får. Använd sedan citaten för att förstärka bilden av boken och dig som författare. Be gärna vänner och bekanta som köpt boken att skriva en recension på Bokus. Dessa recensioner kan du gärna lägga ut på Facebook och kanske marknadsföra/sponsra (se längre fram i den här texten).
Nätverkande
Undersök om det finns en författarafton, högläsningar eller liknande i din närhet. Sådana kan arrangeras av exempelvis bibliotek, bokaffärer och olika föreningar. Anmäl dig sedan dit och berätta om din bok.
Besök nätverk och berätta om din bok. Handelskammaren, revisionsbyråer, sportklubbar med flera har nätverk och det finns också exempelvis branschföreningar, kvinnliga nätverk och nätverk för olika slags chefer. De flesta brukar uppskatta och boka externa föreläsare, även om möjligheten till arvode kan skilja sig från gratis till riktigt arvoderat.
Be dina vänner, rakt ut och ändå med glimten i ögat, att tipsa andra om boken.
Använd Excel eller ett annat system för att hålla koll på vilka du har kontaktat, vad de har sagt och vilka du har skickat recensionsexemplar till. Det behövs inte mycket för att du ska glömma bort detaljerna. Se därför till att skapa struktur i din marknadsföring för att undvika pinsamma missar.
Ha alltid boken med dig
Ha alltid med böcker i väskan när du är ute och far. Då är du alltid redo att lämna ifrån dig ett exemplar. Betalningen kan alltid lösas i efterhand med en faktura om du inte har Swish. Säljer du böcker i samband med föreläsningar bör du skaffa Swish i företaget.
Tänk på att böcker har 6 procent moms. Om du fakturerar frakt- och administration så ”ärver” denna post bokmomsen. Om du däremot fakturerar både föreläsningar som har 25 % moms och böcker med 6 % så måste du specificera varje post för sig med olika momssatser.

Mängdrabatt
Det är bra att fundera på om du får frågan om mängdrabatt, pris för mer behjärtansvärda kunder och så vidare. Du kan prova att till exempel
– erbjuda ”köp tre, betala för två” eller andra mängdrabatter
– erbjuda specialpris på mässor, föreläsningar etc.
– specialpris för ideella organisationer, skolor etc.
Samarbetspartners
Vi rekommenderar att sälja böcker till återförsäljare (som bokhandlare) om det är möjligt. En del vill ha så kallade kommissions- eller konsignationslager, och det är lite krångligt att hålla reda på dessa. Det innebär att de lånar böckerna av dig och att du får pengar först när de har sålt ett exemplar. Då är det upp till dig att följa upp hur försäljningen går. Och om affären går i konkurs är böckerna borta.
Det är inte bara bokhandeln som kan tänkas vilja sälja din bok. Prova med kaféer, presentbutiker, blomsterhandeln, sjukhus, hotell och bibliotek. Tänk på att en del böcker kan passa i ICA Maxis, Coops, Åhléns med fleras försäljningssortiment. Kontakta den enskilda butiken och fråga.
Låt möjliga samarbetspartners sälja din bok. Låt oss säga att du har skrivit en bok om ekonomi för icke-ekonomer. Då kan möjliga återförsäljare vara din revisor eller bank. Alltså några som har intresse av att sprida ekonomikunskap. Gällande en bok om sorg kanske du kan skapa ett samarbete med begravningsbyråer medan en bok om friskvård passar utmärkt i väntrum på sjukhus, vårdcentraler och tandläkare.
Sälj boken på lokala marknader, hembygdsdagar, bokmässor och liknande. Tänk på att det är ett lagkrav att du måste kunna ge kunden ett kvitto om den så önskar. Du hittar enkla kvittoblock i bokaffärer, hos butiker som säljer kontorsmaterial och Clas Ohlson.
Betalning
Se till att det är enkelt att köpa av dig. Låt kunderna betala med vad de föredrar: kontanter, Swish eller faktura. Med Swish kan du göra en skylt med en QR-kod som lägger in nummer, pris och liknande automatiskt när någon betalar.
Vi har hört författare säga att bokförsäljningen i samband med föreläsningar gick upp markant när de började acceptera Swish-betalningar.
Sälj i paket
Kan du göra ett paket av din bok? Ulrika Borén, som är en av förlagets författare, satte samman ett paket när hon släppte boken Pausa. Boken handlar om att hitta och använda den livsviktiga vilan. Därför satte hon samman ett paket med saker som gick i samma linje. Förutom Pausa-boken ingår även en ögonkudde och stressboll i paketet, som är enkelt inslaget i cellofanplast och ett presentsnöre. Resultatet blev att den som var sugen på att köpa boken nu funderade på om inte hela paketet skulle vara en bättre investering. Det är också paketet hon har sålt mest av när hon har varit med på exempelvis mässor.
Vissa böcker passar som julgåvor eller till kick-offer för arbetsgivare. Kanske kan du sätta ihop något passande paket?
Förhandsbeställningar
Redan innan boken kommer ut har du chans att börja sälja den. Så fort vi har satt ett ungefärligt releasedatum kan du börja ta in förhandsbeställningar.
Fördelen med att ta emot förhandsbeställningar är att du kan få de första köparna att känna sig lite speciella eftersom de får boken först av alla, och gärna till ett lite rabatterat pris. Dessutom får de boken signerad.
Så hur ska du göra rent konkret? Det enklaste är såklart att lägga ut inlägg på Facebook eller LinkedIn där du berättar att boken är på gång, bifogar en bild och förklarar vad den handlar om. De som vill ha en bok kan antingen kommentera direkt i tråden eller skicka dig ett mejl eller meddelande.
Om du vill få in köparnas uppgifter på ett mer strukturerat sätt (i ett Excel-dokument) kan du använda ett formulär hos exempelvis Google dokument. Det är gratis och väldigt enkelt att komma igång med.
E-handel, Swish eller faktura?
Vissa tar emot förhandsbeställningar i en enkel webbshop, andra gör det via ett Swish-företagskonto. Några skickar med en faktura med boken. Vad du väljer beror på hur du vill ha det. Tyvärr kan du inte använda ett privat Swish-konto och sedan låta företaget fakturera dig, eftersom det är ett otillåtet lån.
Med en webbshop kan du i bästa fall koppla samman den med ditt ekonomisystem och komma bort från att hantera varje kvitto för sig. Att få till detta kan vara lite klurigt däremot. Leverantörer av ekonomisystem och vissa banker erbjuder lösningar där du redan från början har en webbshop som är kopplad till ett ekonomisystem.
Egen webbsida
Vissa författare gör iordning en särskild avdelning på sin webbsida där de tar emot beställningarna. Genom det hoppas de att köparna tittar runt på vad mer författaren kan erbjuda. Här är en checklista för din webbsida.
– Be om e-postadress, postadress och organisationsnummer
– Lägg dit en stor bild på bokens framsida
– Skriv att boken kostar exempelvis 150 kr (och att moms och frakt ingår)
– Ha ett fält där beställaren kan ange hur många böcker de vill ha
– Skriv en kort säljtext som förklarar värdet med boken. Du kan exempelvis använda texten som finns på bokens baksida
– Om vi har hunnit göra ett smakprov från boken kan du givetvis lägga upp det
– För att klara dig i dessa GDPR-tider bör du ha med en kort formulering kring det. Exempelvis: ”I och med att du beställer en bok godkänner du att jag hanterar dina personuppgifter.”
Du behöver inte skapa en egen webbshop för att kunna sälja böcker, utan kan använda ett kontaktformulär som köparna får fylla i (eller använda Google dokument eller Microsofts motsvarighet).
Releasefest
Det kanske bästa med att skriva en bok är releasefesten. När allt ljus är på dig och du står där med boken i handen. När du säger några väl valda ord om hur stolt du är och sedan höjer glaset i en skål. Och vem säger att du bara ska ha en fest? Du kan lika gärna arrangera en enda gigantfest som fem mindre bokreleaser i olika städer.
Det bästa är att ha bokreleasen så snart boken kommit från tryckeriet. Då har du störst chans att utnyttja nyhetens behag och rida på den vågen. Samtidigt är det bra om du är ute i god tid. Det är bra om du skickar ut inbjudan åtminstone två–tre veckor innan festen.
Välja gäster
Fundera på vilka du vill bjuda till festen. Nära och kära, kollegor och vänner kan vara de första du tänker på. Men ta samtidigt tillfälligt i akt att synas för dem du vill ska se dig. Det här kan vara framtida kunder eller personer du vill samarbeta med i ett annat sammanhang. Fundera även igenom om du vill bjuda lokala tidningar och tevekanaler, eller andra mediaföretag och influencers som kan vara intresserade.
Tänk gärna till en extra gång kring vilja du bjuder. Om du får dit människor som gärna hjälper till att marknadsföra och prata gott om din bok så kommer de i praktiken att ta över en del av ditt jobb.
Mat och dryck
Bjud på något litet att äta och dricka. Salta pinnar är en klassiker, men bjud på det som känns rätt för dig. Se till att alla gäster har anlänt och ta sedan några minuter till att berätta om boken. Självklart avslutar du historien med att säga att du nu kommer att sätta dig vid ett bord för att signera och sälja böckerna till ett särskilt bokreleasepris.
Vilken dag, tid och plats du lägger releasefesten på har givetvis betydelse för hur många som kan komma. Tänk igenom vilka du verkligen vill ska komma och se till att de kan det datumet.
Vill du ha fler tips? Här har du en hel artikel om hur du skapar det bästa boksläppet.
Sociala medier
Om du tycker det känns bra kan du skapa en webbsida eller Facebook-sida för dig som författare, föreläsare och utbildare. Frågan är vad du vill ska hamna i fokus. Är det du som föreläsare, författare eller boken? Om du vill bygga ett varumärke kring dig själv som föreläsare/utbildare och författare, oavsett vad du skriver, är det antagligen bäst att skapa en sida för din profession. Bjud in dina vänner till sidan. Skriv innehåll som engagerar på din sida. ”Kom och köp” är sällan en bra idé.
När du har boken i din hand, lägg gärna ut ett inlägg på sociala medier med en bild på dig och boken. Vår erfarenhet är att människorna i våra nätverk gillar när nya författare skapas och fler böcker skrivs. Gå ut och berätta om din bok, varför du skrev den, vilka läsarna är och varför de bör läsa den.
Ännu bättre är det såklart om du vågar öppnar upp dig redan i skrivprocessen och bjuda med människor på resan.

Facebook och blogg
Det är både enkelt och billigt att annonsera på Facebook. Allra enklast är det att använda funktionen ”Marknadsföra inlägg”. Det innebär att du redan har publicerat ett inlägg på din Facebook-sida och nu vill satsa pengar på att sprida det till nya läsare. För bara några tior kan du börja annonsera och sedan prova dig fram med vad som fungerar.
Se till att det är enkelt att beställa boken. Lägga dit köp nu-knappar och länka direkt till en webbsida där kunderna kan köpa boken.
Utöver, eller istället för en Facebook-sida, kan du även skapa en blogg. Där kan du antingen skriva utifrån din profession eller dig själv som författare, och ge tips och råd.
Vi rekommenderar också att använda LinkedIn som kanal för att marknadsföra din bok. Du går tillväga ungefär på samma sätt som på Facebook.
Du kan även kopiera delar av bokens innehåll och göra LinkedIn-inlägg av det. Inläggen bör vara självständiga och kunna stå på sina egna ben, utan hänvisningar till övriga sidor i boken. För att göra inlägget mer intressant, och nytt för dem som redan har läst boken, kan du lägga till referenser och tankar kring aktuella ämnen. Hur hänger världsutvecklingen (både ute i världen, men även på den lokala orten) samman med bokens innehåll? Ju mer du kan koppla boken till verkligheten, desto mer fortsätter den att vara aktuell.
Press
När boken är på gång från tryckeriet skickar vi ut ett pressmeddelande till ett stort antal journalister och bloggare i hela Sverige.
Du kan givetvis hjälpa till genom att kontakta lokala tidningar, radio- och tevestationer. Kanske vill de göra ett reportage om dig och din bok? Det finns ofta ett stort intresse för lokala böcker och författare, så använd den vinkeln. Om du är född på en annan ort kanske den lokala tidningen där vill skriva om ”bygdens dotter/son”?
Mejla hellre direkt till en person än till generella mejladresser. Det ökar chansen att få kontakt med någon. Det viktiga här är att mejla. De flesta journalister har alldeles för mycket att göra för att bry sig om dig om du ringer. Däremot kan du några dagar efter att du har skickat mejlet ringa för att kolla om de har läst det.
Recensionsexemplar skickar du alltid ut gratis. Om du recenseras brukar det innebära att du får beställningar tack vare det.
När du mejlar en journalist är det viktigt att de kan få tag i dig. Se därför till att ha mobilen med dig och påslagen den närmaste tiden. Tänk på att journalister ofta är stressade, så räkna inte med svar samma dag. Om du inte har hört något inom en vecka kan du prova att söka dem på telefon.
I ett samtal med en journalist – fundera och fokusera på vad dennes läsare kan vara intresserade av, inte vad du som författare vill berätta om. Våga vara personlig och visa det du brinner för, budskapet med boken.
Precis som med LinkedIn-inläggen kan du skriva debattartiklar i tidningar utifrån bokens innehåll och koppla det mot vad som händer i världen. Om du är en riktigt skicklig skribent, hör av dig till rätt tidning och ligger rätt i tiden kanske du till och med kan få skriva krönikor åt dem?
Lycka till!