Att skriva en bok är en dröm för många, men inte alla har tiden, orken eller kunskapen att göra det på egen hand. En lösning kan vara att anlita en spökskrivare. Men vad innebär det – och blir du verkligen författare trots att en annan författare har skrivit texten?
Jag som skriver den här texten heter Joakim Hedström och har hittills skrivit tjugo böcker – på egen hand och tillsammans med andra. Jag har även skrivit en handfull böcker som spökförfattare, där jag i vissa fall är omnämnd i boken medan jag i andra sammanhang fick betalt för att förbli osynlig.
(På bilden ser du min roman Varför blir det fint när man krattar? som är utgiven som pocket på Fantasi & Fakta och som ljudbok på Lind & Co. Just den här boken är i och för sig inte spökskriven. Däremot är den skriven av en person som är spökförfattare åt andra. Foto av Crelle).
Innehållsförteckning
Vad är en spökförfattare?
En spökförfattare (eller spökskrivare) är en professionell skribent som skriver texter åt andra. Det är det korta och enkla svaret. Det är alltså en författare som skriver böcker åt och på uppdrag av andra. Det är alltså uppdragsgivaren som i slutänden publicerar verket under sitt namn och genom det framstår som upphovsman.
Jag skulle säga att det vanligaste är att det är memoarer som spökskrivs, alltså böcker där en person berättar om sitt liv för en författare som sedan skriver boken. Men det kan lika gärna vara fackböcker, handböcker och till och med romaner.
Tidigare var det betydligt vanligare att spökförfattaren var just ett spöke. Med det menar jag att personen som skrev boken inte nämns alls. Tanken var såklart att ge sken av att någon annan (läs uppdragsgivaren) suttit vid skrivmaskinen och värkt fram boken, ord för ord.
En copywriter kan vara spökskrivare
Under många år jobbade jag som copywriter, vilket på svenska betyder reklamskribent. Jag anlitades alltså för att marknadsföra företag. Fast jag skrev även årsredovisningar, utskick från vd:ar, tal som chefer ska hålla och mycket mer. Som copywriter jobbar du alltid utan att synas. Ditt uppdrag är att exempelvis sälja produkter eller övertyga människor att tycka eller göra en viss sak. De enda personer och organisationer som ska synas i samband med detta är kunderna som betalar din faktura.
Första gången jag skrev ett tal åt en hög chef kände jag såklart en enorm stolthet. Samtidigt kände jag en kniv hugga i samma stolthet eftersom alla trodde att det var personen själv som hade skrivit talet – och jag inte kunde berätta som det var. Jag insåg snabbt att osynligheten var en del av reglerna för samarbetet och lärde mig att vara bekväm med att inte synas.
Så om du redan nu vet att du kommer att bli missnöjd om du inte får ditt namn på boken – och inte heller får prata om att du har skrivit boken – ska du definitivt välja ett annat yrke än spökförfattare. Det kanske är ett uppenbart tips, men varför inte prova din lycka som författare under eget namn?
Exempel på spökskrivna böcker

- Så som jag minns det är Mikael Persbrandts memoarer. Det är en bok där den enda författaren är Carl-Johan Vallgren.
- På framsidan av boken Jag är Zlatan står det att den är ”berättad för David Lagercrantz”, vilket betyder vad det låter som. David intervjuade Zlatan och skrev sedan boken utifrån det.
- En av de böcker jag har spökförfattat är Framgångsrik försäljning av Johan Lindahl, där jag står med som medförfattare. På bokens omslag står det att den skrev ”i samarbete med Joakim Hedström”.
- Deckarböckerna om Kitty Drew skrevs av pseudonymen Carolyn Keene. Bakom de (hittills) 78 böckerna döljer sig egentligen ett tjugotal olika författare.
- På ett liknande sätt har författaren Tom Clancy tydligen fortsatt att producera mängder av thrillerböcker även efter sin död. Det framgår i och för sig att böckerna är skrivna av andra personer, men namnet TOM CLANCY brukar täcka större delen av framsidan.
I vissa fall är spökförfattaren gömd, fast ändå synlig och står med som redaktör för boken. Vissa redaktörer på bokförlag verkar i praktiken arbeta mer som författare (som i att de skriver boktexten) än redaktörer (som föreslår för författaren vad denne behöver göra med texten).
Jag har exempelvis pratat med redaktörer som arbetar med författare vars namn säljer bra, men där författaren inte verkar kunna få ihop sina böcker på egen hand. Där har överenskommelsen blivit att författarna lämnar över sina spretiga, halvfärdiga manus till redaktörerna som sedan tar vid och skriver färdigt boken. Under tiden kan författarna påbörja nästa manus och lämna det halvfärdigt till redaktörerna, och så fortsätter samarbetet.
Varför anlita en spökförfattare?
Fundera på när du senast skrev 70 000 ord som hängde samman med en röd tråd. Aldrig? Tänkte väl det. De flesta människor har aldrig skrivit längre texter än skoluppsatserna i gymnasiet eller universitetet. Som vuxna verkar de flesta undvika att skriva någonting längre än ett mejl – eller en rapport, om de verkligen måste.
Här har du fyra anledningar till att anlita en spökskrivare:
- Tidsbrist. Du har kunskapen om ämnet och har övat upp din skrivförmåga, men saknar tiden. Det snabbaste jag har skrivit en bok på är fyra veckor, men det är ingenting jag kan rekommendera eftersom risken för olika typer av fel ökar rejält. Vanligtvis när jag skriver en bok tar det någonstans mellan sex till tolv månader.
- Du saknar förmågan. Kanske kan du ditt ämne eftersom du har jobbat med det länge, men det betyder inte att du kan skriva en engagerande bok. Jag har skrivit böcker på uppdrag av bland annat föreläsare, av just den här anledningen. På scenen är de bekväma men det är stor skillnad på att kunna hålla en intressant föreläsning på en timme och att skriva en hel bok.
- En bok är lång. Med några tips och en del coachning kan alla människor skriva korta, intressanta texter. Men att förstå hur du bäst lägger upp – och sedan skriver – en hel bok som fångar läsaren är en helt annat sak. Dessutom gäller det att prioritera skrivandet trots att livet pågår för fullt med barnhämtningar, tvättmaskiner som ska köras och måltider som ska fixas.
Måste du vara känd för att anlita en spökförfattare?
Nej, inte alls. Jag har skrivit böcker för personer som inte var kändisar när böckerna släpptes. Tanken var såklart att böckerna skulle hjälpa till att öka deras kändisskap, vilket jag faktiskt tror att de gjorde.
Hur jobbar en spökförfattare?
Jag gissar att frågan har lika många svar som det finns författare. Här har du en lista som förklarar ungefär hur en process med mig kan se ut.
- Vid ett första möte vill jag höra dina tankar. Vilken typ av bok vill du ha skriven? Vad vill du att boken ska göra för dig? Är det du som är min uppdragsgivare eller har du redan ett avtal (eller för samtal) med ett bokförlag? Är jag rätt spökförfattare för dig, eller tror jag att du kommer att få en bättre (mer passande bok för dig) genom att gå till någon annan?
- Vi skriver avtal som bland annat reglerar vem som gör vad, ersättningar och eventuella royalties, om jag ska vara en osynlig spökförfattare eller mer en synlig medförfattare. I avtalen framgår det även vad som gäller kring exempelvis olika rättigheter, sekretess, antalet ord och liknande.
- Vi pratar igenom och kommer överens om hur mycket du vill och behöver bli involverad. Obligatoriska delar är att jag intervjuar dig och kanske även andra människor, om det gäller en biografi eller fackbok. Dessutom får du löpande texter som jag vill att du ska läsa och kommentera på, så jag vet att vi är på rätt spår. Kanske har du mycket tid i två veckor, för att sedan vara onåbar i två månader? Allt sådant här är det bra att vi pratar igenom inledningsvis, för det är trots allt din bok. Därför behöver slutprodukten bli något du är stolt över och vill hålla i handen.
- Jag skriver ett provkapitel eller en kortare text som du läser och vi pratar igenom. Syftet är att vi ska hitta rätt språklig ton och nivå. Hur vill du att boken ska kännas? Om det är dina memoarer – eller en handbok där du ska vara experten – är det såklart bra om texten i boken låter likadan som du när du pratar, så att läsaren känner igen dig.
- Om jag spökskriver en bok för en organisation brukar jag sätta upp en redaktörsgrupp med utvalda personer hos uppdragsgivaren. Vi har sedan regelbundna avstämningsmöten där vi läser och pratar om texten, för att säkerställa att boken blir som de vill ha den.
Är det etiskt att anlita en spökförfattare?
Absolut. I grunden handlar det om att en person (uppdragsgivaren) betalar en annan person (spökförfattaren) för att skriva en viss typ av text. Det här är inte konstigare än när du är anställd och din arbetsgivare ber dig att skriva ett inlägg till företagets blogg. Eller när en reklambyrå tar fram en marknadsföringskampanj åt ett företag. Det handlar som sagt om att en eller några personer får betalt för att göra ett visst jobb.
Allt innehåll, alla idéer, all kunskap och erfarenhet som finns i boken tillhör uppdragsgivaren och den som slutligen har sitt ansikte på boken. Det personen eller förlaget köper är produkten en bok.

Vem äger upphovsrätten?
Här blir det snårigt. Därför vill jag vara tydlig med att säga att jag inte är särskilt insatt i de juridiska bitarna. Det jag skriver baseras på min egen erfarenhet och diskussioner med andra författare och musiker.
Upphovsrätten (copyright på engelska) är till för att skydda konstnärligt skapande som exempelvis teater, filmer, foton, konst, design, musik och texter. I Sverige får du ett automatiskt skydd enligt upphovsrätten om det du skapar är tillräckligt originellt, alltså om det uppnår det som kallas verkshöjd.
Den som är upphovsperson bakom ett verk är den som bestämmer vem som får kopiera och använda verket.
Utöver det har vi exempelvis den ideella rätten i upphovsrätten. Där står det om upphovspersonens rätt att namnges i samband med verket, att verket inte utan upphovspersonens tillstånd kan ändras så att personens anseende eller verkets egenart kränks – och att verket inte får göras tillgängligt i ett sammanhang eller form som är kränkande för upphovspersonen.
Men, som sagt. Nu har vi snabbt gått ner på riktigt djupt vatten. Det du behöver veta är att du som spökförfattare skriver över en del av dina rättigheter på uppdragsgivaren.
Om du är intresserad av spökförfattande och upphovsrätt kan jag rekommendera Spökskrivares rätt till namngivning av Blerina Nerjovaj, ett examensarbete hon skrev när hon gick Juristprogrammet i Lund.
Vad kostar det att anlita en spökförfattare?
Bra fråga, men jag tycker den är felformulerad. Frågan är vad du vill uppnå med boken. Varför vill du ha en bok? Vad kommer du att göra med boken? Om du räknar med att kunna få fler föreläsningar eller uppdrag som en följd av boken, vad är det då värt att lägga på att få fram en riktigt bra bok?
Med det sagt, här är några mer konkreta tankar kring kostnader.
- Generellt är det dyrare att be någon spökskriva en roman än en fackbok, eftersom romanen kräver mer arbete. Enligt samma logik är det dyrare att få 700 sidor spökskrivna än en betydligt tunnare bok.
- Hur stor erfarenhet har spökförfattaren?
- Räkna med åtminstone 100 000 kronor för en kortare bok eller en bok spökskriven av en person som inte har så mycket erfarenhet. Om du anlitar en mer erfaren spökskrivare bör du räkna med att betala minst 200 000 kronor för en fackbok, och 500 000 kronor för en roman.
Märks det att en bok är spökskriven?
Det beror på. Om du kan säga att en bok är spökskriven skulle jag säga att personen som skrev den har misslyckats med sitt jobb. Uppdraget är som sagt att vara osynlig, om inte uppdragsgivaren och spökskrivaren kom överens om någonting annat. Varför skulle du vilja betala för en tjänst som är någonting annat än det du beställde?
När jag skriver en bok på uppdrag är en stor del av poängen just att jag inte ska synas. Därför använder jag uppdragsgivarens ord och sätt att uttrycka sig. Min uppgift är trots allt att producera text som låter som om den var skriven av en annan person.