I grunden finns det tre typer av bokförlag: drakarna, pluttarna och hybridförlagen. Sedan finns vi, som i praktiken är en hybrid av hybridförlagen. Visst är vi ett bokförlag, men ännu mer är vi en föreläsarinkubator. Några som på vägen mot att utveckla dig och din affär hjälper dig att ta fram en bok.
Här tänkte vi förklara vad som skiljer bokförlagen åt, beskriva några av fördelarna och nackdelarna med dem och försöka hjälpa dig reda ut vilka som passar dig bäst.
Oavsett vilken typ av förlag du väljer för din bok så finns det några gemensamma nämnare. Ett bokförlag är ett företag som hanterar det mesta kring att ge ut en bok – från att redigera manuset till att få ut boken hos bokhandlare, bibliotek och strömningstjänster. Det enda förlaget egentligen inte gör är att skriva manuset, för det är författarens uppgift.
Om du vill veta hur det går till att ge ut en bok kan du läsa mer om det här.
Innehållsförteckning

Drakarna – De traditionella bokförlagen
Drakarna är de traditionella och ofta stora bokförlagen, som Bonniers, Norstedts och Natur & Kultur. Blir du antagen tar förlaget den finansiella risken med boken och du får royalty, alltså en summa pengar utifrån böckerna som säljs.
För att ha en vettig chans att bli utgiven här bör du vara känd och ha en målgrupp som står redo att köpa boken redan innan den är tryckt. Såklart ger förlagen ut en och annan okänd debutant, men det är snarare undantaget eftersom det är svårt att veta om det är värt investeringen i tid och pengar.
Till viss del står förlaget för marknadsföringen av din bok, men inte ens de största drakarna kan garantera att du syns och hörs i media. Den som har störst chans att se till att du och din bok hörs och syns är du själv, oavsett vilken typ av förlag du är utgiven på.
- Risk: Minimal för dig. Om du blir utgiven står bokförlaget för hela den ekonomiska risken. Det du riskerar är tiden du har lagt på att skriva boken.
- Vinst: Förlaget tar det mesta av vinsten medan du får den del som kallas royalty.
- Tid: Vi har hört författare som berättat att det tagit upp till två år innan deras bok finns i bokhandeln – efter att manuset var färdigredigerat.

Bokförlag typ 2 – Pluttarna
Eftersom det är svårt att bli utgiven på de traditionella förlagen kan du alltid bli egenutgivare och starta ditt eget bokförlag. Här finns pluttarna, alltså alla förlag som startas för att ge ut den egna boken.
Sådana förlag finns bara till för den som startade det och lär inte vara intresserade av ditt manus. Men har du tid och kunskap om vad som krävs för att producera böcker kan du starta ett sådant förlag själv, även om det är en del jobb. Leta runt på nätet så hittar du all information du behöver.
Att vara egenutgivare innebär att du själv tar ansvar för att producera, publicera och marknadsföra din bok. I praktiken innebär det att du startar ditt eget bokförlag och blir både författare och bokförläggare. Det ger dig såklart full kontroll över bokens innehåll, utformning och försäljning. Samtidigt hamnar allt arbete på dig och det är du som tar alla kostnader.
Om du har kunskapen för att skriva, redigera, korrekturläsa och formge boken på egen hand kan du göra det själv och komma billigare undan. Sedan ber du vänner om hjälp eller anlitar frilansare som tar hand om resten.
- Risk: Du står för hela den ekonomiska risken.
- Vinst: Eftersom du tar hela risken är det också du som kammar hem en eventuell vinst själv.
- Tid: Så snabbt som du klarar av att skriva, redigera och formge boken och få den tryckt.

Bokförlag typ 3 – Hybridförlag
Bokbranschen har förändrats mycket de senaste åren. Traditionella bokförlag och egenutgivning är inte längre de enda alternativen för författare – det finns också hybridförlag.
Ett hybridförlag är en blandning (en hybrid) av traditionella förlag och egenutgivning. Hybridförlag erbjuder ofta tjänster som redigering, formgivning, tryck och marknadsföring. Den stora skillnaden från traditionella förlag är att hybridförlagen tar betalt av författaren för dessa tjänster.
Det finns mängder av hybridförlag, där alla har sin egen lilla nisch och tanke kring hur de jobbar. Gemensamt för dem är att du som författare alltid betalar för att bli utgiven. Sedan finns det antagligen lika många olika ekonomiska upplägg, affärsmodeller och filosofier som det finns hybridförlag.
- Risk: Du är med och finansierar produktionen av boken.
- Vinst: Du bör få en större del av en eventuell vinst, jämfört med vad du får hos de traditionella förlagen.
- Tid: Vissa förlag tar god tid på sig, andra är mer snabbfotade. Om du är osäker på vad som gäller så fråga!

Bokförlag typ 4 – Vi på Eget förlag
Vad är egentligen skillnaden mellan att anlita oss och att gå någon annanstans? Det korta svaret är att hos oss får du ett färdigt koncept och ett sammanhang just för dig som föreläsare.
Vi har lång erfarenhet av att skriva och redigera texter. Vi har erfarenhet av varumärkesarbete och kan hjälpa till att paketera din kunskap – oavsett om det gäller din bok, föreläsning eller utbildning.
Vi har hållit på med det här sedan 2011 och publicerat dussintals böcker. Vi har ett nätverk med korrekturläsare, redaktörer, spökförfattare, illustratörer och formgivare – och vet vilka tryckerier som kan leverera vad. Vi har upparbetade vägar in i nätbokhandeln och är bra på att få mediauppmärksamhet kring böckerna. Vi ser till att pliktexemplar levereras till bibliotek och att du finns med i bokpaketen vi säljer till arbetsplatser.
Som författare är du med i vårt författarnätverk som träffas regelbundet och hittar på roliga och utvecklande saker ihop.
Dessutom är vi ett familjeföretag med två anställda. Det gör allt lite mer personligt.
- Risk: Du köper minst 1000 böcker från första upplagan av din bok. Risken du tar är att du inte får användning av dem utan att de blir liggandes i en garderob. Men förhoppningsvis har vi gemensamt, långt innan detta händer, kommit fram till att du inte bör skriva någon bok. Vi tackar nej till att hjälpa en hel del personer just för att vi verkligen vill känna att boken ska hjälpa dig att nå dina mål.
- Vinst: Du säljer dina böcker på egen hand (för den peng du vill) och får royalty på det vi säljer i våra kanaler. Tanken med boken är såklart också att den ska bidra till att du får fler uppdrag med bättre arvoden, och tjäna pengar även på så sätt. Men det gäller ju även om du ger ut boken någon annanstans.
- Tid: När vi pratar produktionstid brukar vi säga att det tar sex till åtta veckor från det att manuset är färdigt till att du har boken i din hand.

varför ge ut en bok med oss?
Trovärdigheten
En anledning att anlita oss är kvalitetsvinkeln. Om du ändå ska skriva en bok kan du lika gärna göra det ordentligt eftersom du kommer att leva med boken under resten av ditt liv. Se därför till att få en långsiktig avkastning genom att göra rätt från början.
En annan fördel är att du och boken får en högre trovärdighet. Vi är beviset på att din kunskap har kvalitetssäkrats av någon annan. Vi ger bara ut böcker vi tror på. Det innebär att vi tackar nej till många idéer och manus.
”Visst kunde jag ha gett ut boken själv, men ni gör så mycket. Det är skönt att kunna luta sig tillbaka och se det hända. Jag är även vansinnigt nöjd med resultatet. Innehållet i det här lilla formatet kan ge samma effekt som böcker på 250 sidor.”
Per Axbom, författare till Digital omtanke
Vännerna i författarnätverket
Om vi börjar samarbeta är det för att vi tror på varandra långsiktigt. Du kan ditt ämne och vi vet hur vi ska paketera kunskapen för att göra den intressant. Det gör att samarbetet handlar om betydligt mer än boken. Exempelvis säger många av författarna att de har kunnat trimma sina föreläsningar utifrån det de lärde sig när vi tog fram boken.
Många föreläsare vi träffar säger att jobbet är ganska ensamt. Därför har vi skapat ett författarnätverk där du automatiskt ingår när du släpper en kunskap på nolltid-bok. Författarna träffas några gånger per år för att lära känna varandra, gå utbildningar och affärsutveckla tillsammans. Mellan träffarna håller vi kontakten via en Facebook-grupp. Vi släpper alltså inte taget när du väl har klivit innanför förlagsdörrarna.
Som vi redan har sagt handlar samarbetet om så mycket mer än bara en bok. Allt blir bättre och går snabbare framåt om vi hjälps åt. Sedan är det också galet mycket roligare så här.
Vi delar 50/50
Även hos ett traditionellt bokförlag – om de tar in din bok – kan du köpa loss böcker för att sälja dem själv i samband med föreläsningar och utbildningar. Du köper dem då till det så kallade f-priset. Det är samma inköpspris som bokhandeln har.
Hos oss köper du dina böcker billigare. Varför då? För att vi vet att du som föreläsare ofta har behov av många böcker. Om du är duktig på att sälja in dem med dina föreläsningar kan du därför tjäna mer pengar.
Dessutom tror vi stenhårt på rättvisa. Därför har vi en affärsmodell där vi delar på intäkterna. Tanken är att du och vi ska ha tjänat lika mycket när alla böcker är sålda. När det sedan är dags för omtryck är det du som gör den största vinsten.
”Jag brukar säga att jag är utgiven på världens bästa bokförlag. Ett personligt bokförlag. Så är det hela vägen, från det lilla fröet fram till den färdiga boken.”
Ulrika Borén, författare till Pausa
En helhetskompis
Förutom att hjälpa dig att ta fram boken kan vi också hjälpa dig med presentationsmaterial, rollups, föreläsningar, sociala medier-sidor och kompletta webbsidor. Vi kan även erbjuda coachning och intervjua dina kunder för att du tydligare ska förstå hur de ser på relationen och värdet av det du erbjuder.
Inte övertygad?
Då finns det tre alternativ. Det första är att du hör av dig till oss och ser till att få svar på dina frågor. Det andra alternativet är att prata med någon av våra författare om hur det är att jobba med oss. Deras kontaktuppgifter står på vår webbsida, så du kan göra det utan att höra av dig till oss först. Det tredje alternativet är såklart att ge ut boken själv eller vända dig till andra förlag. Några av de största självpubliceringstjänsterna är Publit och Vulkan.