En giveaway är precis vad det låter som. Det är någonting du ger bort. Fast helt ärligt, är det verkligen en present du ger bort? Är det inte bara en reklamprodukt du sätter i handen på någon för att den ska köpa någonting av dig?

Det räcker med att ha varit på en enda mässa eller ett företagsevenemang för att du ska ha samlat på dig fler pennor med företagsloggor än vad du kommer att göra av med under hela livet. Och några kilo godis. Och kanske även en väska full av block, nyckelringar och muggar.

För företag som vill ta sin giveaway till nästa nivå finns usb-minnen, kläder, väskor och tusen saker till. Gärna med en rejäl logotyp på.

Frågan är varför det är så populärt att sprida reklamprodukter – och sällan ge bort någonting som kunderna faktiskt har nytta av. För du kan faktiskt ta fram en giveaway som är värdefullt för mottagaren – och som dessutom ger en känsla av hur det är att jobba med dig.

Uppslag från boken Utvecklingssamtal

Ge bort din kunskap

Vi brukar säga att vi hjälper föreläsare och utbildare att ta nästa steg i karriären. Vad det innebär beror helt på vem personen är, men en sak är säker. Samarbetet utgår alltid från att vi hjälper utbildaren att få ner delar av all kunskap i en snabbläst liten bok. För boken är alltid en del av trappan och språngbrädan till det de vill uppnå i framtiden.

”Fast all min kunskap går inte ner i en sådan där liten bok.”

Just den kommentaren är något vi hör regelbundet. Och den som säger det har såklart rätt. Poängen med att ta fram en liten bok är att all kunskap inte får plats i den, det är ju därför läsaren vill plocka in författaren som konsult och föreläsare. Boken är tänkt att vara ett smakprov till författaren, som är huvudrätten – inte tvärtom.

Vi fattar att inte alla personer eller företag har tid, pengar eller kunskap att ta fram en egen bok. Och det är inte det vi är ute efter.

Vad vi önskar är att fler företag funderar på vad de ger bort – och varför de gör det. En giveaway borde väl ändå vara tänkt att länka samman den möjliga köparen med dig och ditt företag, istället för att bli en billig muta bland hundra andra?

Så stanna gärna till nästa gång du ska ge bort något till kollegor, kunder eller andra där ute i världen och fundera på vad du skulle kunna ge bort som 1) säger något om dig och 2) samtidigt är värdefullt och användbart för mottagaren.