Det här är en förfärlig tid i en bokmakares värld. Väntan på att en bok ska komma från tryckeriet. Hur ser den ut? Hur känns den? Och eftersom det här är ett beställningsjobb – blir kunden nöjd?

Boken jag väntar på nu skulle ha kommit igår, men bokbinderiet har mycket att göra så leveransen har blivit försenad och ska förhoppningsvis dyka upp i morgon. Det är inte roligt, men heller inget jag kan påverka just nu. Gah!

Men kan man lära sig något av detta?

Ja, vikten av kommunikation.

Dels visste jag inte om att kunden behövde boken till ett visst datum. Vi hade behövt stämma av detta bättre.

Dels borde bokbindaren ha hört av sig till tryckeriet om den försenade leveransen. Tryckeriet ska ju inte behöva jaga bokbindaren för att böckerna inte dyker upp i utsatt tid hos mottagaren.

Summa summarum: mycket snack och verkstad är bra, men väntan, särskilt oviss sådan, är värst. Ge kunderna information när den finns. Var ärlig och tydlig. Det är svårt, men du behöver göra det. Som kund hade du uppskattat det själv.