Bra fråga. Vi kan ge dig många anledningar. Utifrån vår vinkel – där vi hjälper föreläsare och utbildare att ta nästa i karriären – så är det uppenbara är att din trovärdighet ökar. Det är någonting med böcker som gör att den som är författare nästan automatiskt blir en expert och auktoritet inom sitt område. Dessutom kommer ditt namn att spridas till företag och branscher du inte visste fanns.
Sedan finns de mer personliga vinklarna. Kanske skriver du en bok för att det är din dröm. Vissa gör det för att förverkliga sig själva eller få en egoboost. Andra vill åt utmaningen eller visa omgivningen vad de går för.
Våra författare vill förändra världen och göra den till en bättre plats. De vill utvecklas som föreläsare och utbildare, kliva framåt, genomföra uppdrag som ger större effekt och nå framgång genom att lära människor nya saker.
Vi kan hjälpa dig att få ner kunskapen i en bok. Men för att det ska bli verklighet behöver du först göra jobbet som krävs för att nå dit.
Fyra jobbiga frågor
Här är några av frågorna vi gillar att ställa till blivande författare. Om du vill kan du redan nu börja fundera på dem. Sedan, när vi har skrivit avtal, finns vi här för att guida dig igenom dem och mycket mer.
Till viss del hänger frågorna ihop med varandra. Såklart gör de det, för allt vi pratar om handlar ju om din utveckling.
1. Vad gör du om två–tre år?
Vart är du på väg? Vad är drömmen och målet? Vilka delmål har du på vägen? Treårsfrågan handlar om att förstå hur boken kan vara en pusselbit för att nå dit.
Du kanske är etablerad inom ett område i dag, men vill göra mer inom ett annat. Vill du ha färre och bättre betalda föreläsningar? Vill du bli debattör från en ö i skärgården? Resa mer – eller mindre?
För att inte boken ska bli dina memoarer behöver du tänka framåt och vad du vill göra då.
2. Vad ska boken ska göra för dig?
Den här frågan handlar om vilken nytta du och ditt företag skulle ha av en bok, alltså vilken språngbräda som den skulle kunna vara för utvecklingen framåt. Ska boken ge dig fler föreläsningar och uppdrag? Vill du sitta med i P1-studion eller tevesofforna? Vill du bli experten alla vill ha med i paneldebatter? Eller hålla en TED-föreläsning
3. Hur vill du använda din bok?
Här vill vi att du är konkret. Att erövra och förändra världen är roligt, men knappast handfast. Vill du skicka ut gratisböcker till Sveriges alla nyföretagare? Låta den ingå i ditt föreläsningsarvode? Hålla utbildningar utifrån boken? Sälja den som dokumentation, istället för att mejla ut din powerpoint?
Ju mer konkret du är med hur du tänker att du kan använda boken, desto lättare blir det att få ut den till läsarna.
4. Vad ska boken göra för världen?
Vad vill du ska hända med läsaren när den har läst klart boken? Vad ska den lära sig, göra och känna då? Vilken effekt på individen, organisationen och samhället vill du se? Handlar det om att bli friskare, mer hållbar, påhittigare, klokare, kaxigare, mer omtänksam?