Skriv så någon bryr sig

Skriv så någon bryr sig
En bok med skrivtips för att skriva klarspråk

Alla skriver vi i någon form. Det är nyhetsbrev och pressmeddelanden. Produktbeskrivningar och jobbannonser. Blogginlägg, powerpoint, broschyrer och en massa annat blah blah blah som ingen bryr sig om.

Skolan gav oss rättstavning och grammatik, men vi fick aldrig lära oss att tänka på läsaren. Den här boken vänder på perspektivet. Den är snabbläst, konkret och på varje uppslag har du ett nytt tips. Boken är ingen mirakelkur, men den gör dig garanterat till en bättre skribent.

Sluta producera ord. Skriv så någon bryr sig.

Beställ boken

Köp boken hos Adlibris Köp boken hos Bokus

Du kan även köpa den som e-bok hos exempelvis Bokus.

Vill du köpa fler än 10 böcker mot faktura? Då kostar de 106 kr/st inklusive moms om du köper dem från oss. Frakt tillkommer. Mejla oss på bestallning@egetforlag.se.

Innehållsförteckning

Förord
Varför skriver du?
Varför ska jag bry mig?
Skriv full …
… redigera nykter
Viktigast först, skippa resten
Ursäkter, ursäkter, ursäkter
Lita på magkänslan
Skriv kort
Skriv som du pratar
Skriv för en person
En tanke, en mening
Läsvänlig text
Skriv enkelt
Slakta dina älsklingar
Använd inte inte
Kort, lång, kort, kort, lång
Skriv aldrig arg
Använd trasiga meningar
Anv. ald. förk.
Undvik klyschor som pesten
Jävla hen
Använd punktlistor
Skriv längre
Regeln om 3
Var specifik
Våga ta plats
Skriv sanningen
Skrivkramp
Berätta en historia
Visa bristerna
Trimma texten
Frågor innan du skriver
En sista tanke
Om författaren
Skriv- och språktips

Recensioner

”Skrivregler att inspireras av”
– Språktidningen, nr 6 2014

”Läsvärt i miniformat”
– Civilekonomen, nr 4 2014

”Spännande, kort och användbar handbok”
– Studiefrämjandet, Cirkeln nr 2 2014

”Läste skrivboken som kvällslektyr igår. Tyckte om den mycket. Märkte att jag hade ett litet leende mest hela tiden medan jag läste. Du fick med allt och var underhållande hela vägen. Riktigt bra jobbat!”
– Mats Janson, copywriter

Om boken

Trådbunden pocketbok i A6-format
Språk: Svenska
Antal sidor: 80
Utgivningsdatum: 2018-06-01
ISBN: 9789186951337

Om författaren

Som tioåring fick Joakim Hedström en skrivmaskin. En tung, grön metallkonstruktion som gick att bära med sig i ett hårt fodral. Från den dagen ville han bli författare. Han började skriva rollspelsäventyr. Efter många år blev det recensioner, reklamtexter, årsredovisningar och till slut kom böckerna – om allt från försäljning till skrivande och varumärkesarbeten.

I dag är han varumärkesstrateg, föreläsare och författare, utbildad vid Berghs School of Communication. På kundlistan finns bland andra Riksbyggen, Länsförsäkringar, Myresjöhus och kommunala bolag. Han utbildar även om varumärken på Linköpings universitet.

De senaste femton åren har han arbetat som copywriter och frilansande marknadschef för olika företag. Han har även drivit ett nätverk för reklambyråer i Östergötland där de samarbetade över byrågränserna för att kunna hjälpa större kunder.

Joakim har också skrivit böcker som Fråga farmor – varumärkesarbete i vardagen, Lyckas som kreativ företagare och Hackathon. Han är medförfattare till Människor till låns, Matlåderoulette och Framgångsrik försäljning.