Slarvigt, fult och svårt att läsa. Så brukar vi kommentera vår handstil när vi skriver något inför andra. Gamla hjärnspöken från skolan kan ställa till det, säger Maja Larsson, författare till en ny bok.

Vi är många som skäms över vår handstil. Och om vi har ett jobb där vi skriver mycket på whiteboards och blädderblock, blir pressen extra stor. Kan alla i rummet läsa vad jag skrivit? Är det tydligt? Skriver jag tillräckligt stort?

Varför är det så här? För det första har vi för bråttom när vi skriver. Då blir det lätt att bokstäverna glappar och blir svårlästa. Men även skolan får sig en känga av författaren, som inte tycker om när allt ser likadant ut.

”Vi har olika kroppsspråk med olika gester. Vi har olika kroppar. Vi har olika röster. Men bokstäverna i skolan, de skulle ändå se likadana ut. Det är såklart bra för läsbarheten, men det är viktigt att vi kan variera oss. Ett A kan se lite, lite olika ut men ändå vara fullt läsbart”, säger Maja Larsson. ”Jag skulle vilja bota människor från likadant. Världen vore så mycket finare om alla vågade vara mer av sig.”

Alla kan texta snyggt vänder sig bland annat till chefer, föreläsare och lärare som vill lära sig texta tydligt och snyggt, på just sitt eget personliga vis.

Maja Larsson är utbildad pedagog och bosatt i ett torp i skogen utanför Uppsala. Efter att ha jobbat på gymnasiet och reklambyråer startade hon eget som illustratör, mötesritare och kursledare. Bland kunderna finns Volvo, HSB, Systembolaget, SEB, Röda korset och Microsoft. Alla kan texta snyggt är hennes andra bok.

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett femtiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/bocker/alla-kan-texta-snyggt/.

För mer information, hör gärna av dig till Helene Engström, förlagschef, 0708–12 91 81, helene.engstrom@egetforlag.se.