Alla organisationer har sina egna, unika förutsättningar för att bedriva verksamheten. även inom samma bransch kan det se olika ut. Och det är just i dina och organisationens egna förutsättningar – interna och externa – som kvalitetsledning och framgång tar sin början.
Vad är organisationens syfte?
När jag köpte en Iphone nyligen försökte jag övertala mig själv att den är tekniskt överlägsen. Att den innehåller den senaste teknologin och är lätt att använda. Alltså att den är bäst på marknaden. Det här är givetvis inte sant. Det finns androidtelefoner med bättre prestanda, som är billigare och minst lika användarvänliga. Därför är det lika bra att erkänna det här och nu: Iphone känns rätt för mig helt enkelt. Jag gillar Apple. Jag gillar vad de står för. Deras fokus på att stärka individen, att tänka annorlunda och att utmana status quo. Den känslan är jag uppenbarligen beredd att betala ganska mycket för.
Varför är det så? Det enkla svaret är att beslut oftast inte fattas av den smarta delen av hjärnan. De fattas av reptilhjärnan som förstår känslor. Däremot struntar den i fakta, statistik och dravel om att ett företag har mer erfarenhet än ett annat.
Vi köper oftast inte produkter eller tjänster från företag på grund av vad de gör, deras erfarenhet eller tekniken de använder. Vi köper det tack vare känslan företaget väcker inom oss. Det här sker till stor del omedvetet. Forskning visar att så fort vi har köpt något försöker hjärnan skapa förnuftiga argument för att rättfärdiga beslutet – inte tvärtom.
Fakta gör varken dig eller ditt företag unikt eller tilltalande. Om du däremot tydligt kommunicerar vad ni tror på, det är då det börjar hända grejer.
Ditt varför blir kundens varför
Ni har säkert fantastiska produkter och tjänster. Men anledningen till att kunderna köper av er är den positiva känslan ni ger dem. De köper varför ni gör det ni gör – alltså organisationens syfte och det ni tror på.
Därför behöver du fundera på vad syftet är och börja kommunicera det. Vad är det som gör er unika? Varför finns ni till?
Till skillnad från ett mål är ett syfte aldrig tidssatt eller mätbart. även om ni lever ert syfte varje dag kommer ni aldrig att uppnå det.
Vissa argumenterar för att det är skillnad på syfte och vision. För att göra det enkelt brukar jag säga att de är synonymer till varandra och betyder ungefär samma sak. Medan dina strategier förändras, bör visionen och syftet förbli desamma. Det finns mängder av böcker som förklarar hur och varför du bör jobba utifrån din vision, så därför tar jag inte upp det här.
Min vision som konsult är att inspirera med glädje och energi till en bättre morgondag. Det är vad som får mig att gå upp på morgonen. När det kommer till kvalitetsledning gör jag det genom att hjälpa verksamheter att lägga sin tid och sina pengar på rätt saker – och skippa all onödig byråkrati. Jag har med andra ord jaktlicens på papperstigrar.
Det är inte ett syfte att tjäna pengar. Pengar är ett resultat av vad ni gör och varför ni gör det. Givetvis behövs pengar för att överleva och utvecklas, men det är aldrig en drivkraft för den verksamhet som vill bli bäst.
Strategiska frågor
- Varför finns vi till? Vad är syftet med vår verksamhet?
- Hur kommunicerar vi syftet till kollegor och kunder?
- Hur vet vi att vi lever och är verksamma utifrån syftet?
Vill du veta mer?
Det du har läst är ett utdrag från boken Jakten på papperstigern. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.