Jakten på papperstigern

Framsidan av boken Glasklart - drick smartare, författare Anna Sjöström

Problemet med ISO-standard 9001 och kvalitetsledning är att orden låter torra och akademiska. Egentligen handlar standarden om hållbarhet, engagemang och framtidens ledarskap. Det är budskapet som författaren till en ny bok vill sprida.

Kvalitetsledning är filosofin som gör det möjligt att arbeta med ständiga förbättringar utifrån sunt förnuft. Och att undvika onödig byråkrati och papperstigrar, alltså dokument som finns till bara för att finnas till och som inte skapar något värde.

Det är budskapet som Andreas Odhage, författare till boken Jakten på papperstigern, vill förmedla. Han berättar att många företag fortfarande tror att kvalitetsledning handlar om att följa regler som någon annan har satt upp.

“De är fastlåsta i hierarkier, onödig administration och långsamma processer”, säger Andreas Odhage. “Jag förstår deras frustration. Samtidigt som kvalitetsledning är svaret på alla de här frågorna är standarden löjligt komplicerad. Jag skrev boken för att visa att det snarare handlar om att följa en filosofi för att bli mer lönsam och få engagerade kollegor.”

Format: Trådbunden pocketbok i A6-format
ISBN: 9789186951429
Antal sidor: 80
Språk: Svenska

Smakprov & extramaterial

Läs ett smakprov (pdf)

Internrevision (extramaterial, pdf)
Innan döden (extramaterial, pdf)
Årshjul (extramaterial, pdf)
5 varför (extramaterial, pdf)

Pressmaterial

Jakten på papperstigern (jpg)

“En kort och träffsäker bok som visar vad ISO 9001 egentligen handlar om. Perfekt för alla företag som bävar för att bygga upp ett ledningssystem.”

Ola Ljunggren Bergeå, coach och ledarskapsutvecklare, Real8 Consulting Group

Andreas Odhage

Andreas Odhage började sin yrkesbana som sjökapten och seglade ett par varv runt jorden innan han upptäckte att horisonten ser likadan ut runt hela vårt klot. Sedan han flöt i land i mitten av 2000-talet har han arbetat med kvalitets- och miljöledning, förändringsledning och projektledning.

Sedan 2015 är Andreas föreläsare, utbildare och rådgivare inom affärsutveckling, ledarskap och framgångscoaching. Han arbetar även som revisionsledare med affärsfokus och bedriver korståg mot papperstigrar och byråkrati.

Pressbild
Andreas Odhage (jpg, foto Ida Gyulai)

Kontakt
Assurgo.org
Linkedin

Författarnyheter

Personal, utrustning och arbetsmiljö

När en medarbetare har flera hattar är det inte bara viktigt att syfte, ansvar och befogenheter måste vara kristallklara för varje roll. I varje roll behöver också personen få den tid, utbildning och verktyg som behövs för att ta sitt ansvar. Sedan kan en person...

Gödsla med information

Kvalitetsledning handlar mycket om att ha rätt information på rätt plats och i rätt tid. Det svåra är att veta när rätt plats och tid är. Arbeta därför intensivt med att vara så transparent det går med all information och experimentera med hur och var ni sprider...

Socialisera mera och öka förståelsen

Inom en enhet känner man oftast varandra och känner till de lokala målen. Förhoppningsvis känner man till detta tillräckligt väl för att kunna lita på och arbeta hårt för varandra. Men hur är det med kopplingen till andra enheter och avdelningar? Som de där skumma...

Organisationens förutsättningar

Alla organisationer har sina egna, unika förutsättningar för att bedriva verksamheten. även inom samma bransch kan det se olika ut. Och det är just i dina och organisationens egna förutsättningar – interna och externa – som kvalitetsledning och framgång tar sin...

Visa uppskattning

Det är viktigt att du är noga med att verkligen försöka att uppskatta alla människors bidrag. Det här är svårt och kräver övning, mycket övning. Men att välja att se det positiva hos andra bygger förtroende och tillit för dig. Alla bidrar vi med något, därför är det...