Dagens gäst är Andreas Odhage, som har skrivit böckerna Bli ditt bästa jag och Jakten på papperstigern. Hans mission i livet är att rädda världen från onödig byråkrati och papperstigrar.

Idag ska vi prata om att det är dags att sluta släcka bränder. Alltså stress-bränder. Enligt Andreas handlar allt om planering, planering, planering. Och uppföljning.

Ljudtekniker: Erik Almqvist

Poddsummering: Emelie Larsson


Summering av podden

I dagens avsnitt pratar vi med Andreas Odhage om att det är dags att sluta släcka bränder. Stressbränder alltså. Vi pratar om hur lösningen är planering, planering och ännu mer planering. Men, det behövs faktiskt lite uppföljning också.

Om du känner att något gick snett, till exempel på jobbet, börja med att fundera över vad som gjorde att det blev som det blev. Vad var det egentligen som gjorde att branden uppstod? Genom att ställa sig sådana typ av frågor, både till dig själv och i grupp kommer du får massvis med svar som kan hjälpa dig att förstå varför det gick snett.

Andreas tipsar även om att när du tackar ja till något behöver du se till att ha koll på om du har resurser till uppdraget. Det vill säga att du har tiden, kunskapen, utrustningen och hjälpen till att klara av att genomföra uppdraget bra.

Ett annat gott råd Andreas nämner är att du bör ta dig tiden att reflektera över de val du har gjort. Ställ dig till exempel frågan: Har mina val fört mig i den riktning jag vill?

Detta går självklart att applicera både i jobb och privata sammanhang. Oavsett i vilken situation är det viktigt att ha en god kommunikation mellan alla parter. Om det är på jobbet kan det vara bra att ha one-to-one möten med medarbetarna för att se till att allt går bra. Då kommer du som ledare också ha bättre koll på om det finns något som personen behöver hjälp med.

Nästa tips är att använda modellen PDCA. Det står för plan, do, check och act.

PDCA-modellen

  1. Planera. Sätt upp mål och kolla upp potentiella hinder på vägen.
  2. Genomför. Se till att göra någonting för att närma dig målet.
  3. Följ upp. Gör regelbundna uppföljningar och ställ er frågan: Rör vi oss mot målet?
  4. Agera. Diskutera om det är något ni behöver ändra, om det är något ni vill fortsätta med eller om det finns något ni vill avbryta.
Andreas Odhage

Andreas Odhage började sin yrkesbana som sjökapten och seglade ett par varv runt jorden innan han upptäckte att horisonten ser likadan ut runt hela vårt klot. Sedan han flöt i land i mitten av 2000-talet har han arbetat med kvalitets- och miljöledning, förändringsledning och projektledning.

Sedan 2015 är Andreas föreläsare, utbildare och rådgivare inom affärsutveckling, ledarskap och framgångscoaching. Han arbetar även som revisionsledare med affärsfokus och bedriver korståg mot papperstigrar och byråkrati.

Pressbild författare
Andreas Odhage (jpg, foto Ida Gyulai)

Pressbilder böcker
Bli ditt bästa jag (jpg)
Jakten på papperstigern (jpg)
The hunt for paper tigers (jpg)

Digitala utbildningar
Grundkurs i miljöledning (ISO 14001)
Grundkurs i kvalitetsledning (ISO 9001)

Kontakt
Assurgo.org
Linkedin