Problemet med ISO-standard 9001 och kvalitetsledning är att orden låter torra och akademiska. Egentligen handlar standarden om hållbarhet, engagemang och framtidens ledarskap. Det är budskapet som författaren till en ny bok vill sprida.

Kvalitetsledning är filosofin som gör det möjligt att arbeta med ständiga förbättringar utifrån sunt förnuft. Och att undvika onödig byråkrati och papperstigrar, alltså dokument som finns till bara för att finnas till och som inte skapar något värde.

Det är budskapet som Andreas Odhage, författare till boken Jakten på papperstigern, vill förmedla. Han berättar att många företag fortfarande tror att kvalitetsledning handlar om att följa regler som någon annan har satt upp.

”De är fastlåsta i hierarkier, onödig administration och långsamma processer”, säger Andreas Odhage. ”Jag förstår deras frustration. Samtidigt som kvalitetsledning är svaret på alla de här frågorna är standarden löjligt komplicerad. Jag skrev boken för att visa att det snarare handlar om att följa en filosofi för att bli mer lönsam och få engagerade kollegor.”

Andreas Odhage är global kvalitets- och miljöledningsrevisor och bedriver vad han kallar ett korståg världen över mot papperstigrar och byråkrati. Den första kontakten med kvalitetsledningsstandarden fick han under sitt jobb som sjökapten. Han har tidigare skrivit boken Bli ditt bästa jag.

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett femtiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/bocker/jakten-pa-papperstigern/

Helene Engström, förlagschef, 0708–12 91 81, helene.engstrom@egetforlag.se