Dagens gäst är samtalsterapeuten och författaren Sverker Wadstein, som har skrivit boken Konsten att vara vuxen och är medförfattare till boken Å ena sidan – en bok med det knasiga syftet att få till en mer vuxen politisk debatt. Båda släppta på vårt systerförlag, Fantasi & Fakta.

I dag pratar vi om skitsnack på jobbet. Varför gör vi det? Vad är skillnaden mellan skvaller, skitsnack, förtal och mobbning. Och kan det finnas några fördelar med skitsnacket?

Dagens gäst: Sverker Wadstein, brarelationer.se

Ljudtekniker: Erik Almqvist

Poddsummering: Emelie Larsson


Summering av podden

Vissa kan ju säga: ”Ska vi gå ut och snacka lite skit imorrn?” Då handlar skitsnacket om att hitta på något med en vän.

I det här poddavsnittet handlar skitsnacket däremot om att vi pratar illa om någon. Trots att vi är medvetna om att det inte är särskilt snällt att snacka skit, gör vi det ändå. Varför då?

En anledning är att vi vill känna tillhörighet till andra. Vi vill kanske komma närmare en person, genom att ställa oss på dennes sida och prata illa om någon annan. En annan förklaring till skitsnack kan vara strukturella problem på en arbetsplats, som att det exempelvis finns brister i ledarskapet.

När går skitsnacket för långt?

Ett tydligt tecken på att saker har gått för långt är när vi lägger ner mycket av vår tid och energi på det. Såklart kan även skitsnack utvecklas till mobbning, och då har det till och med blivit ett lagbrott.

Sverker säger att du får försöka att lita på din egen magkänsla och avgöra själv när bitterheten har blivit för stor.

Det är inte alltid enkelt att vara medvetna om när vi snackar illa om andra. Därför är det bra om du försöker säga ifrån när du hör någon göra det. Det kan hjälpa skitsnackaren att bli medveten om sitt eget skitsnack.

Lättare sagt än gjort? Absolut. Så här är några tips på vägen.

Minska skitsnacket, så gör du

Sverker har ett tips som han i avsnittet utsätter programledaren Joakim för. Och med det tog skitsnacket slut direkt.

Det första du ska göra är att undvika att haka på det personen säger. Byt samtalsämne, om du kan. Se till att vara extra nyfiken och uppmuntrande när personen lyfter något positivt om en kollega.

Fortsätter personen ändå att prata skit? Prova då det här. Säg ”jaha” med en kort och lågmäld ton. Den som pratar skit vill såklart gärna att du ska hålla med den om vad den säger. Att då svara med ett axelryckande jaha kan med rätt tonläge och timing punktera det mesta av ett skitsnack. Och genom att använda det verktyget slipper du ryta ifrån och behöver kanske inte heller konfrontera skitsnackaren.

Lyssna på podden så hör du själv hur det fungerar.