Dagens gäst i podden är Robin Almqvist, som har skrivit boken Kommunikationsstark – från motionär till elit. I grunden är han civilekonom, men hans jobbtitel är kommunikations-pt. Det innebär att han tränar personer och företag i att skapa kommunikation och marknadsföring som funkar långsiktigt.

I det här avsnittet pratar vi om en värld full av marknadsföringsmöjligheter.

Ljudtekniker: Erik Almqvist

Poddsummering: Emelie Larsson


Summering av podden

I dagens avsnitt pratar Robin Almqvist om en värld fylld av marknadsföringsmöjligheter. När du hör marknadsföring kanske du ser framför dig en stor lysande neonskylt, men jag lovar att denna bild kommer snart att ändras.  

Det är lätt att vi fastnar i tanken att den bästa marknadsföringen är den som sker via sociala medier. Tro det eller ej, men det finns faktiskt väldigt många andra sätt att marknadsföra sig på. Det är dags att vi öppnar ögonen för fler möjligheter – och framför allt fler kanaler.

Vad är en kanal? Kort och gott kan det beskrivas som den plattform vi använder för få ut ett budskap. Det kan vara allt från en annons i tidningen till att springa runt med en företagslogga på en t-shirt.

I denna djungel av plattformar finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på.

Några marknadsföringstips på vägen

  1. Tänk ut ert mål med marknadsföringen och anpassa det efter det problem ni faktiskt löser med er produkt eller tjänst.
  2. Se till att ha koll på er målgrupp.
  3. Anpassa kanal efter målgrupp.
  4. Ta fram företagets budskap, det ni vill säga.
  5. Inspireras av hur andra företag använder marknadsföring och gör sedan din variant på det.
  6. Våga vara innovativ. Det finns många sätt att synas på.
  7. Gå inte på första bästa alternativ. Våga testa olika marknadsföringssätt.  
  8. Fundera över hur ni pratar med dina kunder idag och skriv ner det. Ni kommer på så sätt enklare kunna identifiera era styrkor och svagheter inom marknadsföring.  
Robin Almqvist

Robin Almqvist startade sitt första företag när han var arton år, det blev en glasskiosk i sommaridyllen, tillika födelseorten, Valdemarsvik. Det var där och då, när han sprang runt och lappade bilar med egenskapade annonser, som intresset för kommunikation och marknadsföring föddes.

Robin är civilekonom med inriktning marknadsföring och har jobbat med kommunikation, varumärkesbyggande och marknadsföring sedan 2008.

Idag driver han sin egen kommunikationsbyrå. Han är kommunikations-pt och tränar företag och organisationer i att skapa varaktig, långsiktig och framgångsrik kommunikation. Utifrån sina träningsprogram och budskapet den bästa kommunikationen är den som blir av hjälper han företag att skapa nya vanor och få kommunikationen i toppform.

Pressbilder författare
Robin Almqvist 1 (jpg, foto Crelle)
Robin Almqvist 2 (jpg, foto Crelle)

Pressbild bok
Kommunikationsstark (jpg)

Kontakt
robinalmqvist.com
Linkedin