Globala undersökningar visar att bara 16 procent av svenskarna uppger att de har ett högt engagemang i sina jobb och verkligen bryr sig. De flesta har antingen en sval inställning till det eller rycker på axlarna. Några är till och med direkt fientliga till oss som arbetsgivare.

För varje generation som kliver fram ändras förutsättningarna. Den nya tidens medarbetare är fyllda av starka värderingar och förväntar sig arbetsgivare som är likadana. De vill ha motiverande jobb dit de går för att utvecklas och göra skillnad.

Det här är människor med andra prioriteringar än vad vi har. De tycker att den äldre lösningen som alltid har fungerat, att bara köra på, inte är någon riktig lösning. Den är till och med riktigt charmlös.

Och visst har vi börjat upptäcka att det som en gång fungerade inte längre gör det. Stora, samhällsbärande yrkesgrupper har helt tappat sugen, flyttar till Norge eller börjar arbeta med någonting annat.

Tuffare krav, varför då?

I dag ställs tuffare krav på medarbetarna än någonsin tidigare. De ska lägga ner sin själ i företaget och leva dess värderingar som om de ägde det. Dessutom förväntas de bli motiverade av ägarcentrerade mål som att fördubbla omsättningen. Men vem går igång på det, egentligen?

När kraven ökar är det naturligt att försöka jobba hårdare, istället för att anpassa vårt arbetssätt efter de nya förutsättningarna. Det gör att vi fortfarande uppmanar kollegorna att lösa problem genom att springa snabbare och lägga alltfler timmar på jobbet. Men det enda det leder till är organisationer som dräneras på engagemang och människor som blir utbrända och sjuka.

Därför behöver vi helt klart en förändring.

Vi måste lyssna till vad som krävs för att vi människor ska fungera, både privat och på jobbet. Företag med motiverade medarbetare har faktiskt en högre produktivitet, bättre lönsamhet och nöjdare kunder. De har dessutom lägre frånvaro och färre olyckor, så visst finns det mycket att tjäna på att behålla människors engagemang.

Psykologen som jobbat sig genom Europa

Jag har alltid varit intresserad av organisationers och människors förmåga till utveckling. Som legitimerad psykolog har jag fått ansvara för chefers utveckling, skapat globala arbetslag inom hr och talent management i kraftigt växande organisationer i Europa. Arbetet har under mer än tjugo år handlat om att utveckla ledares och ledningsgruppers kompetens för att just skapa bestående framgång och sunda affärskulturer.

Människor till låns är en handbok för ledare på alla nivåer. Den visar hur och varför du ska ta hand om människorna omkring dig. Boken är en guide som visar ledarskapets betydelse för att bygga en organisation som hänger ihop även på sikt.

Du kan bara låna människor, deras kompetens och engagemang under en begränsad tid. Alla slutar hos dig, förr eller senare, och du behöver se till att er tid tillsammans blir så engagerande för er båda som det bara är möjligt.

Även om boken är skriven utifrån ett företagsperspektiv är den troligen lika användbar för alla organisationer, från mindre föreningar till stora koncerner. För det är bara med hjälp av långsiktigt motiverade och uthålliga människor som arbetsgivare kan fortsätta att vara attraktiva och relevanta i framtiden.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Människor till låns, av Henrik HeslykDet du har läst är ett utdrag från boken Människor till låns. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.