Senaste veckan har jag än en gång övertygats om att man kan nätverka var som helst. Visst, det vanligaste är att vi på förlaget hittar våra kunder (med det menar jag våra författare) via rekommendationer eller genom referenser. Där har vi genom att nätverka och faktiskt leverera bra saker ett försprång.

Självfallet är det även bra att vi lokalt är ganska ensamma i vår bransch. Trots att Norrköping är en ganska stor stad har vi det största bokförlaget med våra två anställda.

Mingel och kundträffar

Självfallet hittar vi kunder även genom renodlat nätverkande. Här kan man aldrig veta när och i vilka sammanhang man kan träffa rätt. Jag har lärt känna både samarbetspartners och författare på helt vanliga affärsmingel.

För ett par år sedan var jag inbjuden på en kundträff hos min redovisningskonsult. Jag hälsade såklart på ett gäng människor och sa att jag hade ett bokförlag. En av dessa var en kvinna som dagen därpå tipsade sin väninna som var på jakt efter ett bokförlag om mig. När vi sågs några dagar senare så fann vi varandra och nu planerar hon sin andra bok.

Under samma kundträff så pratade jag en del med en annan kvinna, som absolut inte hade några tankar på att bli författare. Men hon blev allt lite sugen och ett och ett halvt år senare höll hon sin egen bok i handen för första gången.

Skapa tur

Men vad har då hänt senaste veckan? Jo, i det ena fallet studsade jag in på gympagolvet på Friskis. Där möter jag en bekant som kommer fram till mig och berättar att hennes bror söker ett förlag. Hon hade nämnt mig och hade tänkt höra av sig till mig. Några dagar senare lunchar jag med en kompis på ett fik och möter även här en bekant, som hade sett ett behov av en bok i en förening han var med i.

Sannolikheten att dessa båda trådar faktiskt blir böcker en dag är kanske inte så stor. Men när jag träffat tio eller tjugo sådana personer kanske jag får ett napp. Bara av att ha synts på olika ställen. Och såklart handlar det om tur. Men – för att parafrasera Ingemar Stenmark – ju mer du nätverkar desto mer tur lär du få.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Nätverka med hjärtat – och gör bättre affärer, av Helene EngströmDet du har läst är ett utdrag från boken Nätverka med hjärtat. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.