Under större delen av sitt liv har Hanna Wiik lidit av psykisk ohälsa. Hon blev chef första gången som 26-åring och fick den ena toppositionen efter den andra, bland annat i Regeringskansliet och Region Stockholm. Men utåt höll hon masken om att hon inte mådde bra. ”Jag var en chef av stål”, säger hon.

Redan som tolvåring blev Hanna Wiik sjuk. Men det var inget som hindrade henne från att prestera på topp, i skolan och senare i yrkeslivet. Hon blev snabbt chef, skaffade familj och en stor umgängeskrets. Däremot visste ingen utanför den närmaste familjen hur hon mådde innerst inne.

”Jag var rädd att ses som svag och oförmögen att sköta mitt jobb, så därför levde jag ett dubbelliv och visade upp en fin fasad av stål”, säger Hanna Wiik.

Hon menar att många chefer lider i det tysta och inte vågar vara öppna med sin psykiska ohälsa. Det tabut vill hon nu hjälpa till att bryta eftersom hon vet att hon hade återhämtat sig snabbare om hon vågat vara öppen med hur hon mådde.

”Ihållande oro, ångest, väldigt negativa malande tankar och depressiva tillstånd var en del av min identitet och jag såg dem som en del av min personlighet. I efterhand har jag insett att de var symptom på sjukdom och ohälsa – de var inte vem jag var”, säger Hanna Wiik som idag beskriver sig som frisk.

Med boken Chefens dubbelliv vill hon stötta chefer med psykisk ohälsa, eller som är i riskzonen. I boken skriver hon om vad den drabbade chefen kan göra själv; vad den som är chef över chefer kan göra för upptäcka, hantera och förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen; och ger tips på hur organisationer kan jobba för ett mer hållbart ledarskap. Hon delar också med sig av egna erfarenheter av att ha varit chef med psykisk ohälsa och att ha stöttat kollegor som mått dåligt.

OM FÖRFATTAREN

Hanna Wiik har lång erfarenhet av att vara hög chef bland annat i Regeringskansliet och Region Stockholm, samtidigt som hon led av psykisk ohälsa. Idag driver Hanna företaget Go for Golden med fokus på processledning och hållbart ledarskap. Hon vill bidra till att bryta tabut kring psykisk ohälsa och verka för ett mer hållbart arbetsliv, även för chefer.

OM FÖRLAGET

Eget Förlag ger ut snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Syftet är att ge läsaren ny och konkret kunskap som den kan börja använda direkt. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett åttiotal böcker.

Högupplösta bilder på boken och författaren, och även ett smakprov från boken, finns på egetforlag.se/dubbelliv/

För mer information och recensionsexemplar, kontakta förläggare Joakim Hedström, 0708–12 91 21, joakim@egetforlag.se. Du når författaren på hanna@goforgolden.se.

Vill du veta mer?

Framsidan av boken Chefens dubbelliv – från psykisk ohälsa till hållbart ledarskap – av författaren Hanna Wiik

Det du har läst är ett utdrag från boken Chefens dubbelliv. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.