Oerhört många är rädda för att ta plats på en scen. Samtidigt förväntas det att chefer, experter och många fler ska kunna tala inför grupper i olika sammanhang. Författaren Tomas Eriksson menar att en stor del av rädslan beror på ett missförstånd, nämligen att jag tror att allt handlar om mig när jag står på scen.

Tomas Eriksson började sin yrkeskarriär som ingenjör. Väldigt snabbt insåg han att det var mycket roligare att göra tekniken begriplig än att utveckla den. Han började utbilda kunder och kollegor. Efter några år kastade han sig ut för att prova att bli inspirationsföreläsare.

”Jag sitter på första bänkraden. In på scenen kommer en kirurg. Dansande, i frack! Jag sitter som förstelnad. Av förundran, och besvikelse. För precis som jag nyss gjorde, ska kirurgen föreläsa för de tvåhundra personerna i lokalen. Jag minns jublet han mötte, och den ljumma applåden jag fick. Det var som ett slag i magen. Jag insåg på djupet att det inte räcker med att vara strukturerad och pedagogisk för att vinna publikens hjärta. Och jag frågade mig: Är det här fel yrke för mig?”

Framsidan av boken Från blackout till knockout, skriven av Tomas Eriksson

Sedan över 20 år tillbaka är han föreläsare på heltid.

I den nya boken Från blackout till knockout vill Tomas Eriksson dela med sig av allt han har lärt sig på sin resa. För istället för att ge upp bet han sig kvar, och fortsatte träna. Boken bjuder på enkla tips hur allt från föreningsmänniskor till föreläsare kan göra bättre presentationer.

Särskilt till den som är rädd att tala inför grupper vill Tomas förmedla värme och ett annat förhållningssätt.

”Motarbeta inte rädslan. Omfamna den, håll den i handen. Då minskar den. Lossa sedan på snaran runt din hals. Snaran som fokuserar på allt du ska komma ihåg, hur du ser ut och hur du inte får göra bort dig”, säger Tomas. ”Det gör du genom att skifta fokus från dig till dina deltagare. Vad behöver de? Hur kan jag lyfta och inspirera dem? Minska din nervositet genom att inte låta det handla om dig – utan om dem.”

Ur boken:

Mitt minne är fullt av händelser. Händelser som betydde något extra för mig – det är därför de fastnade. Det innebär att jag har en färdig skattkista med erfarenheter som jag kan använda för storytelling när jag föreläser.

Du har också varit med om massor av olika händelser. Några av dem kommer du ihåg som om de hände igår. De gjorde intryck på dig. Det är de här händelserna som är ditt storyskafferi, din skattkammare.

Vill du få en överblick över ditt storyskafferi? Vill du lätt hitta en passande berättelse när du behöver den? Gör då så här:

1. Skriv en lista över erfarenheter som gjort intryck på dig. En rubrik och några nyckelord för varje händelse. Skriv också vilken eller vilka känslor (rädd, förbannad, förtvivlad, lycklig, förvånad) och karaktärsdrag (mod, kraft, nyfikenhet, ambition) du förknippar med händelsen.

Exempel: Mitt första fallskärmshopp: Det är aldrig för sent. Så snabbt det kan gå från att vara livrädd till euforisk – livrädd, lycklig – mod, tillit.

1. Välj ut en erfarenhet från listan som du tror kan passa för det du ska presentera. Behöver du gjuta mod i en grupp plockar du fram en berättelse från ditt storyskafferi genom att leta efter nyckelordet mod.

Tomas Eriksson är ingenjören som blev inspiratör. För 20 år sedan sadlade han om och blev föreläsare. Han utbildar i arbetsglädje, feedback, grupputveckling och kommunikation. Från blackout till knockout är hans andra bok.

Eget Förlag ger ut snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Syftet är att ge läsaren ny och konkret kunskap som den kan börja använda direkt. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett nittiotal böcker.

Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/talargladje

För mer information

Kontakta förläggare Helene Engström, helene@egetforlag.se, 0708–12 91 81 – eller författaren Tomas Eriksson, tomas@arbetsgladje.se, 0708–10 36 36.