Om du tycker att Excel är tråkigt har du nog aldrig sett någon av David Stavegårds hundratals filmer. Energiska klipp där han, ofta iklädd fluga och basker, på några få minuter sprider smarta tips om Excel. Ett arbete som har lett till att Microsoft för tredje året i rad gett honom titeln Most Valuable Professional (MVP) – deras motsvarighet till hedersdoktor. Nu släpper han sin tredje bok.

David Stavegård, bosatt i Ekerö utanför Stockholm, har sedan 2015 hjälpt företag att få ordning på sina Excelfiler. Ibland gör han det genom föreläsningar där han visar hur det går att tänka på ett smartare sätt. Andra gånger får han ett telefonsamtal som kräver att han kastar på sig superhjältemanteln.

”Det händer mest hela tiden”, säger David Stavegård. ”En gång hade den som ansvarade för 34 korskopplade Exceldokument sparat dem på sin dator, och inte servern. Sedan gick han i pension, flyttade till Spanien och gick inte att få tag på. Inom några dagar skulle en tung publikation gå till tryck, och ingen kunde få fram siffrorna att fylla den med. Då gällde det att hålla sig lugn.”

Boken han nu har skrivit är den tredje i ordningen och heter Mer Excel helt enkelt.

”När jag började skriva på min allra första bok om Excel bestämde jag att det inte skulle bli en torr instruktion om hur du gör fonten fet eller summerar tal”, säger David Stavegård. ”Nu är vi framme vid den här boken, där jag går några steg längre in i de dimhöljda Excelbergen. Det är ingen bibel, utan snarare lite kunskapsblixtar här och där som vill få dig att våga prova nya funktioner och se på Excel i ett nytt ljus.”

Framsidan av boken Mer Excel helt enkelt, skriven av författaren David Stavegård

Ur boken

Under tio år av min barndom bodde jag och min familj i Ludvika i södra Dalarna. Detta var på det neonfärgade åttiotalet. I Ludvika fanns det en hamburgerbar som hette Alibaba Kebab Hamburgerbar Intercity Salon. Den person, vem det nu var, som döpte detta härliga ställe hade verkligen ett sinne för överraskande snygga satsmelodier.

Säg att du idag är restaurangchef på just den här restaurangen och ska kika lite på menyerna – som du såklart bearbetar i Excel.

Du har huvudrätten i A-kolumnen, tillbehöret i B och typen av sallad i C. Nu vill du
filtrera fram alla måltider som innehåller pommes. Då kan du skriva

=FILTER(A1:C25 ; B1:B25=”Pommes”).

Vill du få fram alla måltider som innehåller antingen pommes i B-kolumnen eller tomat i
C-kolumnen kan du skriva

=FILTER(A1:C25 ;(B1:B25=”Pommes”)+(C1:C25=”Tomatskiva”)).

Är du mer sugen på nyttigare alternativ, där du får ris som tillbehör och också röd sås från
C-kolumnen? Skriv då

=FILTER(A1:C25 ;(B1:B25=”Ris”)*(C1:C25=”Röd sås”)).

David Stavegård är kanske den enda personen som håller inspirationsföreläsningar i Excel. Han menar att programmet är orättvist behandlat. Därför föreläser, utbildar och hjälper han företag att förstå hur de kan skapa både snyggare och roligare Exceldokument. David har för tredje året i rad tilldelats motsvarande hedersdoktor-titeln Most Valuable Professional (MVP) av Microsoft.

Detta är hans tredje bok.

Eget Förlag ger ut snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Syftet är att ge läsaren ny och konkret kunskap som den kan börja använda direkt. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett nittiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/mer-excel

För mer information

Kontakta förläggare Joakim Hedström, joakim@egetforlag.se, 0708–12 91 21. Eller författaren David Stavegård, david@stavegard.se, 070–409 08 82.