Tänk dig att du är gammal och sitter i din favoritfåtölj. Du tänker tillbaka på ditt liv.

Hur har du levt? Vilka höjdpunkter ser du? Vad är du särskilt stolt över? Vad har gett dig glädje och lycka? Vad kommer din familj och dina närmaste att minnas dig för? Hur har din hälsa varit och hur har de omkring dig mått?

Titta på saker du vill ha uppnått, men undvik att bara låta det bli en prestationstävling.

Se tillbaka på ditt långa liv och människorna du har träffat. Hur kom det sig att du umgicks med dem? Vad kan det bero på att du gjorde allt som du gjorde?

Att reflektera kring

Vad var det du tänkte när du satt där, gammal och nöjd, i fåtöljen? Hur hade du levt ditt liv? Välj ut en av känslorna, eller en inställning du vill leva ditt liv efter, och använd den i den här övningen.

Som exempel kan vi säga att du vill känna ett större lugn.

Övning 1

Din första uppgift är att göra detta tillstånd mer specifikt.

Vad blir fördelarna för dig med att vara och känna ett lugn? Vad kommer du att uppleva med denna förändring?

Om du är lugn kommer du kanske att känna mer stillhet. Du kommer att vara mindre rastlös, ha färre tankar i huvudet och ha det tystare omkring dig.

Övning 2

Gör nu en plan för vad du behöver göra för att i större utsträckning nå det önskade tillståndet. Det kan vara att du börjar med yoga och övar på att vara i tystnad. Kanske du ska ha vissa bestämda tider för sociala medier och inte lyssna på musik när du promenerar? Du skulle även kunna bli lugnare genom att börja dagen med en tyst stund för dig själv med dina egna tankar.

Se till att planen är så tydlig att du kan följa den.

Tänk även på att göra uppgifterna så enkla att du kan börja med planen i dag. Annars kommer du behöva skapa en plan för hur du ska kunna börja med planen.