För att synas och sticka ut behöver du göra en enda sak. Ge mig en vrålstark anledning att älska dig – inte hundra anledningar till varför du är en ganska ok person från ett halvdant företag som skriver lagom ointressanta texter.
Om du nu råkar äga en järnhandel som enbart säljer spik, säg det. Vänd det som kan uppfattas som en svaghet till din fördel. Vi är faktiskt ensamma i Sverige om att sälja enbart spik. Det gör oss också hejdlöst kunniga. Och vi har landets bredaste utbud – av spik. Beställ i dag och snickra i morgon.
Vill du se sämre exempel, ta alla reklambyråer som säger sig vara fullservicebyråer. I praktiken innebär det att de är halvbra på det mesta och experter på ingenting alls. De säger så eftersom de är rädda att kunden ska välja en annan reklambyrå om de berättar sanningen – att de är duktiga på vissa saker, och måste ta in extern hjälp för annat. Men varför skulle du vilja ha marknadsföringshjälp från en reklambyrå som varken vågar nischa sig och sticka ut, eller vara ärlig mot dig?
Det är omöjligt att skriva texter som passar alla. Ju mer du anpassar dig och tar bort det spetsiga och spännande i texten, desto mer gråtrist och platt blir den. Att skriva en text som alla kan läsa är en sak, men för att synas behöver du väcka känslor.
DU BEHÖVER INTE SKRIKA
Det går att få uppmärksamhet på enklare sätt. Komplettera dina välskrivna texter med att göra någonting som avviker från det vanliga och förutsägbara.
Skicka din jobbansökan med ett blommogram. Handskriv ditt visitkort framför personen du ska ge det till och inkludera några förslag på lunchdatum. Skriv en bok, kalla den något kaxigt och formge den i rosa och gula färger. Eller varför inte göra något så enkelt som att uppvakta dina bästa kunder med ett vykort när de fyller år?
Vill du veta mer?
Det du har läst är ett utdrag från boken Skriv så någon bryr sig. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.