Dagens gäst i podden är Robin Almqvist, som har skrivit boken Kommunikationsstark – från motionär till elit. I grunden är han civilekonom, men hans jobbtitel är kommunikations-pt. Det innebär att han tränar personer och företag i att skapa kommunikation och marknadsföring som funkar långsiktigt.
I det här avsnittet snackar han om varför den bästa kommunikationen är den som blir av.
Ljudtekniker: Erik Almqvist
Poddsummering: Emelie Larsson
Summering av podden
I detta poddavsnitt pratar vi med Robin Almqvist om hur den bästa kommunikationen är den som faktiskt blir av. Han är en kommunikations-PT. Det är nästan som en vanlig PT, men utan skrik och motion.
Har du tidigare hört uttrycket ”Promenaden som blir av är bättre än milen du aldrig springer”? Det är just detta som Robin vill framhäva inom kommunikation och marknadsföring. Det spelar ingen roll hur bra plan du än må ha, för om du inte kan omsätta det i praktiken kommer det aldrig att bli av.
Robin uppmuntrar till att våga testa sig fram och framför allt våga testa olika kommunikationssätt för att hitta det som passar för företaget. Det kan vara allt från att testa skriva nyhetsbrev, spela in en podd eller lägga ut inlägg på sociala medier.
Så blir kommunikationen av
- Se till att du har roligt. Då är det större chans att jobbet faktiskt blir av och att du fortsätter med det.
- Våga testa olika saker. Det kommer göra att du hittar det du tycker är roligt.
- Se till att testa kommunikationssättet fler än en gång. Det är nämligen inte säkert att det ger resultat efter bara en gång.
- Förenkla arbetet. Företaget behöver inte nödvändigtvis ha komplicerade planer och strategier som sträcker sig över flera år. Det handlar i stället om att våga börja och ta första steget.
- Avsätt tid. Det kan exempelvis vara att du avsätter en kommunikationsvårdstimme, vilket betyder att du under 1 timme i veckan fokuserar på arbete som rör kommunikation och marknadsföring.
- Börja rutin-kommunicera. Det innebär att kommunikationen slås samman med en rutin, som exempelvis att du skriver ett Facebook-inlägg samtidigt som du borstar tänderna.
Robin Almqvist startade sitt första företag när han var arton år, det blev en glasskiosk i sommaridyllen, tillika födelseorten, Valdemarsvik. Det var där och då, när han sprang runt och lappade bilar med egenskapade annonser, som intresset för kommunikation och marknadsföring föddes.
Robin är civilekonom med inriktning marknadsföring och har jobbat med kommunikation, varumärkesbyggande och marknadsföring sedan 2008.
Idag driver han sin egen kommunikationsbyrå. Han är kommunikations-pt och tränar företag och organisationer i att skapa varaktig, långsiktig och framgångsrik kommunikation. Utifrån sina träningsprogram och budskapet den bästa kommunikationen är den som blir av hjälper han företag att skapa nya vanor och få kommunikationen i toppform.
Pressbilder författare
Robin Almqvist 1 (jpg, foto Crelle)
Robin Almqvist 2 (jpg, foto Crelle)
Pressbild bok
Kommunikationsstark (jpg)
Kontakt
robinalmqvist.com
Linkedin