Det pratas ofta om att kulturen sitter i väggarna, som om den vore en spik eller planka. Men kultur är inget du får. Det är något du skapar. Frågan är vilken företagskultur du vill ha.

Uppmuntra misstag

Kommenterar du gärna andras brister och fel? Då finns risken att människor undviker att ifrågasätta, tänka nytt och prova nya möjligheter eftersom de kan bli utskällda. Om du är ute efter ett roligare arbetsklimat, se till att inte bara säga att det är okej att göra fel. Uppmuntra klavertramp så länge de inte orsakar katastrofer. Det är så vi blir bättre till nästa gång.

Lyft de goda exemplen

Det är lätt att påpeka sådant som har gått fel. Kollegan stavade fel i utskicket som gick till femhundra kunder. Någon missade en deadline eller följde inte den där ISO-processen ni en gång tog fram och som nu gömmer sig i en pärm ingen längre hittar.

Samla kollegorna till en heldag, några gånger per år. Fokusera där på att dela med er av de goda exemplen, positiva lärdomar och erfarenheter till varandra så att fler kan börja jobba på ett liknande sätt.

Fokusera på att tycka om andra

Undvik att bli den desperata personen som febrilt jagar andra människors hjärtan. Stanna istället till och fundera på vad du kan göra för att gilla dem mer. När du öppnar upp dig själv och visar andra att du tycker om dem ökar du chansen att något gott kommer tillbaka. Och på köpet blir du mindre frustrerad.

Hygienfaktorer utöver tvål och vatten

När du träffar familjen eller vännerna är det antagligen naturligt för dig att se dem i ögonen och säga hej. Du vill visa att du gillar dem. Därför fyrar du kanske även av att leende utan att tänka på det. Ni har en outtalad överenskommelse kring hur ni ska bete er.

Hur vill du att ni ska bete er och fungera på jobbet? Är det okej att inte säga hej till kollegorna, eller att stirra in i skärmen medan du hälsar? Är det viktigt att alla känner sig sedda, att ni har en trevlig attityd och lyssnar till varandra?

Snacka ihop er hur ni vill ha det så minskar du gnäll kring att någon minsann beter sig sådär, men det tänker jag inte ta upp med den. Istället kommer jag fortsätta att vara bitter och bete mig lika illa.

Bry dig om andra

Lägg märke till när någon är ledsen. Fråga varför. Finns det något du kan göra? Ge personen en bukett tulpaner.

Erbjud dig att hjälpa stressade kollegor att prioritera sina uppgifter. Lägg dig i av omtanke. Genom att bry dig om hur någon annan mår – och varför de gör det – lär du känna kollegan lite bättre. Och den känner sig sedd och bekräftad.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Matlåderoulette och annat roligt på jobbet, av Helene Engström och Joakim Hedström

Du har läst ett utdrag från boken Matlåderoulette – och annat roligt på jobbet, som skrevs och designades på två dagar. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författarna.