Berättelser har varit en del av mänskligheten sedan urminnes tider. Vi älskar berättelser. Nu är världen redo att höra din berättelse – den där fantastiska historien om hur ditt företag blev till.

Den riktiga sanningen om att du var trött på ditt tidigare jobb skippar vi. Skapa istället en berättelse som berör, som berättar bakgrunden till och betydelsen av ditt företag – för kunden och för världen. Om du tänker till har du säkert små anekdoter som du kan spinna vidare på och skapa din berättelse utifrån.

De senaste åren har berättelserna i marknadsföringsvärlden fått ett eget begrepp – storytelling. I tider när vi konstant exponeras för annonsering och reklam är det viktigare än någonsin att sticka ut. Att med känslor, och genom berättande, väcka dina kunders intresse. Det finns studier som visar på att vi enklare tar till oss känslor än ren fakta. Där kommer storytelling in i bilden.

Om du vill lära dig mer om storytelling rekommenderar jag att titta på David JP Phillips Ted Talk, The Magical Science of Storytelling.

Övning: Skapa din berättelse

Svara på frågorna och skapa utifrån svaren din berättelse.

» Varför finns företaget? Varför startade du företaget? Vilka behov såg du?

» Vad bidrar du och ditt företag med? Vilka problem löser ditt företag?

» Hur kom du på idén till ditt företag?

» Hur har du tagit dig dit du är idag? Vilka framgångar och motgångar har du stött på? Vilka vägskäl har du stått inför, vilken väg valde du och varför?

» Vilka knasigheter har du stött på längs vägen? Berätta något oväntat.

Några tips på vägen

» Inled din berättelse med en händelse där du beskriver personerna, platserna och tiden.

» Var personlig och utgå från dina egna erfarenheter. Skriv jag och vi för att få ett personligare tilltal.


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Kommunikationsstark, skriven av författaren Robin Almqvist

Det du har läst är ett utdrag från boken Kommunikationsstark. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.