Vill du lyfta hundra kilo i bänkpress eller springa milen på fyrtio minuter? Det viktigaste är inte exakt vilket träningsprogram du använder, utan att du faktiskt tränar. Det gäller även marknadsföring och är kärnan i den nya boken som Robin Almqvist har skrivit.

Framsidan av boken Kommunikationsstark, skriven av författaren Robin Almqvist

Robin Almqvist startade sitt första företag när han var arton år. Det blev en glasskiosk i sommaridyllen och födelseorten Valdemarsvik. Det var där och då, när han sprang runt och lappade bilar med egenskapade annonser, som intresset för marknadsföring föddes.

Innan han startade sin egen kommunikationsbyrå jobbade han bland annat som presschef på SM-deltävlingen East Sweden Rally och kommunikationschef för olika organisationer.

”För några år sedan fick jag frågan hur företaget jag jobbade för kunde lyckas så bra med sin kommunikation”, säger Robin Almqvist. ”Efter att ha funderat på vad vi egentligen hade för strategi svarade jag att vi gjorde en massa saker. Och det som fungerade fortsatte vi med och gjorde till vår strategi. Det är alltid så. Det viktiga är inte hur planen ser ut, utan att du faktiskt gör jobbet. Att du tränar på att kommunicera regelbundet. Det är alltid den största utmaningen.”

Den insikten var vad som fick Robin – mitt under pandemin – att säga upp sig och starta eget företag. Idag jobbar han som kommunikations-pt.

”Istället för att vara personlig tränare på ett gym är jag kommunikations-pt. Jag brukar säga att den bästa kommunikationen är den som blir av. Så det är där jag kommer in, för att pusha och peppa, ge idéer och se till att företagen berättar om allt bra de gör.”

Även om boken Kommunikationsstark fokuserar på just kommunikation flirtar den med fysisk träning. Här får småföretagare tips på uppvärmningsövningar, grundträning och att hitta inspiration när det blir tungt – och även en del tips som kombinerar fysisk träning med marknadsföring.

Om författaren

Robin Almqvist är kommunikations-pt och hjälper små företag att nå ut med sina budskap och lyckas med sin marknadsföring. Allt utifrån mottot att den bästa kommunikationen är den som blir av. Kommunikationsstark – från motionär till elit är hans andra bok. Han älskar popcorn och har ett personbästa på milen med 37 minuter och 23 sekunder.

Om förlaget

Eget Förlag ger ut snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Syftet är att ge läsaren ny och konkret kunskap som den kan börja använda direkt. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett åttiotal böcker.

Högupplösta bilder på boken och författaren, och även ett smakprov från boken, finns på egetforlag.se/kommunikationsstark/

För mer information eller recensionsexemplar, kontakta förläggare Joakim Hedström, 0708–12 91 21, joakim@egetforlag.se. Du når författaren Robin Almqvist på robin@kommunikationspt.se och 0706–86 11 27.