Minns du Magnus Härenstam i tv-programmet Jeopardy? I fjorton år hälsade han på i våra hem och sa: ”Och kom ihåg: det är jag som ger svaren och ni ställer frågorna.”

Nu är det din tur att vara Magnus Härenstam och ge svaren på alla frågor. Frågor i det här fallet är frågor som dina kunder, eller potentiella kunder, ställer till dig eller söker efter på nätet. Genom att besvara dem skapar du ett värde för kunderna, samtidigt som sökmotorerna gillar dig då du verkar vara expert på ditt område.

Övning: Svara på frågor

Skriv ner de vanligaste frågorna du vet (eller tror) att kunderna har om dina produkter eller tjänster. Svara sedan på dem och publicera svaren på din hemsida och sprid dem via olika kanaler.

Exempel på frågor och svar:
En av de vanligaste frågorna vi på Huden först AB får är: ”Varför ska jag använda solskydd?” Svaret är att solskydd fungerar som en sköld mot solens UV-strålar. Solskyddet är viktigt ur flera aspekter och nedan har vi listat de tre största anledningarna till att du ska använda solskydd …

En av de vanligaste frågorna vi på Bästa målarfirman AB får är: ”När är det bäst att måla om huset?” Måla om huset gör du bäst under försommaren och molniga dagar. Kom ihåg att inte måla för sent på kvällen då …


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Kommunikationsstark, skriven av författaren Robin Almqvist

Det du har läst är ett utdrag från boken Kommunikationsstark. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.