Maja Larsson är envis, rebellisk och har alltid gått sin egen väg. Kanske blir det särskilt tydligt när hon tar med Pippi-väskan och de blommiga hängselbyxorna dagarna då hon ska jobba i ett kostymhav. Nu släpper hon sin första bok.

Anledningen till att Maja Larsson skolkade sig igenom gymnasiet var den dåliga stämningen och känslan av otrygghet. För att bevisa att alla människor kan om de bara får rätt stöttning utbildade hon sig till bildlärare. Hon beskriver att hon gjorde det för att gå in och stöka om saker.

”Vuxna är rädda för att rita. Det är inte så konstigt när vi inte har tränat på det sedan vi var sju år. Och just därför ritar vi fortfarande likadant, men det är okej”, säger Maja Larsson. ”Min uppgift är att visa människor att alla faktiskt kan rita. Därför säger jag inte ’så här gör du’ utan snarare ’så här kan du göra’.”

I dag arbetar Maja som illustratör och mötesritare. Det innebär att hon bland annat är med på konferenser och ritar företagens minnesanteckningar. Alla kan rita symboler är boken för chefer, föreläsare och projektledare som har tröttnat på powerpoint, vill sticka ut och samtidigt förstärka kommunikationen.

Kontaktperson

För mer information och recensionsexemplar hör av dig till Helene Engström, förlagschef, 0708–12 91 81 och helene.engstrom@egetforlag.se.

Maja Larsson är utbildad pedagog och bosatt i Uppsala. Efter att ha jobbat på gymnasiet och reklambyråer startade hon eget företag och är numera illustratör, mötesritare och workshopledare. Bland kunderna finns Volvo, HSB, Systembolaget, SEB, Röda korset och Microsoft. Alla kan rita symboler är hennes första bok.

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett femtiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/bocker/alla-kan-rita-symboler/