Normalt förknippar vi möten med diskussioner som pendlar mellan lösningar, invändningar och frågor. Möten utan agenda där ingen vet vad som beslutades. Men med rätt struktur är faktiskt möten det enklaste sättet att bygga innovationsförmåga i en organisation.

Nu kommer boken Kreativ på jobbet – roligare och smartare möten i en ny och reviderad utgåva. Den beskriver hur du driver möten på ett sätt som undviker konflikter och otydligheter – och ser till att det som beslutas faktiskt blir gjort.

”Metoden vi beskriver i boken används av en mängd personer i olika typer av verksamheter och reaktionen brukar bli densamma. Varför började vi inte tidigare?” säger Kristina Swenningsson, en av författarna till boken.

I den nya utgåvan är en del saker förtydligade och förenklade, men huvudinnehållet är sig likt. En nyhet är att boken nu översätts och ges ut på engelska.

Saxat ur boken

Ett kreativt arbetssätt innebär – i motsats till vad många tror – ett strukturerat arbete för att få fram idéer. Det räcker inte att ohämmat släppa lös kreativa krafter.

Idédiamanten (se bilden) är en effektiv metod för kreativa möten. Varje enskilt steg är lika viktigt för att idéer ska födas, formas och genomföras på bästa sätt. Idédiamanten ger en effektiv struktur och ett övergripande körschema för kreativt arbete. Den börjar med att man tillsammans definierar den frågeställning man på förhand har analyserat fram och bestämt att behandla under mötet. Den slutar med att man fastslår en handlingsplan.

Idédiamanten är huvudprocessen i det kreativa mötet och fungerar för alla typer av frågeställningar, och olika typer av grupper.

Om författarna

Ewa Svensson och Kristina Swenningsson driver Crearum sedan 2005. De hjälper sina kunder att hitta nya lösningar och skapa förutsättningar för kreativa arbetssätt. Bland uppdragsgivarna finns Saab, 3M och Länsförsäkringar.

Om förlaget

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett femtiotal böcker. Högupplösta bilder på boken och författaren finns på egetforlag.se/bocker/kreativ-pa-jobbet/

För mer information och recensionsexemplar, hör gärna av dig till Helene Engström, förlagschef, på 0708–12 91 81 och helene.engstrom@egetforlag.se