Kreativ på jobbet

Kreativitet är en väg till roligare och smartare arbete. Med den här boken lär du dig bli bättre på att hålla i kreativa möten och få fart på nya tankar och idéer.
Den här boken vänder sig till dig som vill få inspiration och lära dig metodik och struktur. Tillsammans lägger det grunden för bra möten som skapar engagemang. Alla kan börja i det lilla. Det gäller att i varje möte fundera på om det behövs kreativitet, energi och delaktighet – och hur mötesledaren på ett bra sätt kan ge förutsättningar för detta.
Boken inspirerar och lär dig metodik och struktur – som är viktiga förutsättningar för kreativitet. Släpp loss energin, få bättre resultat och hitta nya lösningar, samtidigt som arbetet blir roligare.
I den nya, reviderade utgåvan är en del saker förtydligade och förenklade, men huvudinnehållet är sig likt.
Smakprov & extramaterial
Läs ett smakprov (pdf)
Associationskort (extramaterial, pdf)
Brainwriting-mall (extramaterial, pdf)
Idéutvecklingsmall (extramaterial, pdf)
Mötesspecifikation och körschema (extramaterial, pdf)
Recensioner
”… en seriös handbok i hur man skapar förutsättningar för idégenerering och hur man utvecklar idéerna till handlingsplaner. /…/ Boken kan användas utan några större förkunskaper. Jag kan rekommendera den till ledningsgrupper och team som ska utveckla produkter eller tjänster.”
– David Meden, BTJ-häftet 24/2015
”Lättsamt, användbart och koncist.”
– Markus Finér, IT Business Partner Verisure
”En praktisk tipsbok med många bra övningar.”
– Anna Axelsson, Östsvenska Handelskammaren
Pressmaterial
Kreativ på jobbet (jpg)
”Jag skrattade när jag märkte att jag favoritmarkerat precis alla övningarna i boken. Mycket inspirerande och lätta att göra direkt.”
Emma Karlsson, verksamhetsutvecklare Länsförsäkringar Jönköping
Mängder av människor har upptäckt kraften i att öka kvaliteten i sina möten med den enkla metodik Kristina Swenningsson och Ewa Svensson lär ut i sin bok Kreativ på jobbet – Roligare och smartare möten.
De är experter på att öka kreativiteten och innovationsförmågan i olika organisationer och driver företaget Crearum tillsammans. Att stimulera till en kreativ miljö är viktigt för att utvecklas och skapa engagemang. Ett enkelt sätt att börja är just genom kreativa möten!
Pressbild
Kristina Swenningsson och Ewa Svensson (jpg, foto Crelle)
Kontakt
crearum.se
Facebook-sida
LinkedIn (Ewa)
LinkedIn (Kristina)
Författarnyheter
Andra branscher, en övning
Att tänka kreativt handlar i stort om fokus och om att tänka ur olika perspektiv. Att fundera kring hur andra branscher hanterar olika situationer kan vara ett sätt att hitta inspiration till det egna företaget. Instruktion Välj en organisation som är känd för att...
Lekfullhet & nyfikenhet
Att arbeta kreativt ska vara roligt! Finurliga lösningar kan ge ett lekfullt och lättsamt intryck i möteslokalen. Lek handlar, precis som kreativitet, om att upptäcka och att utforska med nyfikenhet och förundran. Med lekfulla detaljer i den fysiska miljön väcks...
Alla sinnen
När man formar miljön kan man sträva efter att stimulera nytänkande utifrån alla fem sinnena. Syn Tänk på färger och möblering i lokalen. Här finns många spännande lösningar för att göra det både enklare och roligare att visualisera idéer. Prova olika sittformationer,...
Mångfald och samspel
Som bekant är alla människor olika, och tänker därmed på olika sätt. Och det är ju toppen! Det är just detta kreativitet handlar om: att tänka annorlunda. Om alla anställda på ett företag eller inom en bransch tänkte likadant skulle troligtvis inte särskilt...
Pressmeddelande: Mötet enklaste formen för att öka kreativiteten
Normalt förknippar vi möten med diskussioner som pendlar mellan lösningar, invändningar och frågor. Möten utan agenda där ingen vet vad som beslutades. Men med rätt struktur är faktiskt möten det enklaste sättet att bygga innovationsförmåga i en organisation. Nu...