Att tänka kreativt handlar i stort om fokus och om att tänka ur olika perspektiv. Att fundera kring hur andra branscher hanterar olika situationer kan vara ett sätt att hitta inspiration till det egna företaget.

Instruktion

Välj en organisation som är känd för att vara riktigt bra på det ni vill ha idéer och inspiration kring, till exempel ICA om ni jobbar med marknadsföring eller en riktigt bra förskola om ni jobbar med att skapa en miljö som gynnar lärande.

Antingen kan du som processledare ta fram exempel på bransch, eller så ber du gruppen att först spåna fram vilka organisationer som är bra på det ni ska diskutera.

Fundera och diskutera kring hur organisationen ni valt jobbar. Låt deltagarna komma med förslag i en öppen brainstormning. Lista på en tavla eller ett blädderblock.

Vilka av dessa aspekter skulle ni kunna överföra till er organisation – och göra ännu bättre och twista på olika sätt?

Jobba två och två eller tre och tre med de aspekter som deltagarna själva tycker är mest intressanta. Vilka idéer får ni som passar er verksamhet? Kan något användas och anpassas?

Exempel på andra användbara branscher

Förskola – för idéer kring en lärande organisation
Akuten – för säkerhet och prioriteringar
Ikea – för logistik eller smarta lösningar


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Kreativ på jobbet, Kristina Swenningsson och Ewa SvenssonDet du har läst är ett utdrag från boken Kreativ på jobbet – roligare och smartare möten. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.