Visst föreläser du om dig själv, dina erfarenheter, ditt företag eller saker du har varit en del av. Men det handlar alltid om oss som lyssnar. Det är vi som avgör om du är en bra föreläsare och om vi ska bry oss om vad du säger.

För några år sedan reste en kommunanställd till Silicon Valley för att hämta inspiration och lära sig nya saker. När hon kom tillbaka föreläste hon om lärdomarna.

”Här är jag framför Google.” Hon klickade fram en bild som visade henne framför en Google-skylt. ”Här besöker jag Apple.” Det fotot visade henne och en Apple-skylt.

Nej, vi skämtar inte. Det enda hon berättade för publiken var att hon semestrat i USA för skattepengar och att hon älskade sig själv.

Motsatsen till Silicon Valley

Undvik att göra samma misstag som narcissisten ovan. Fokusera på att berätta någonting som människor vill höra. Något de kan använda i sina liv. Tips, erfarenheter, verktyg och inspirerande historier från livet. Gör det personligt.

Trots att du kanske berättar historien för sjuttiotolfte gången är målet att lyssnarna ska känna att det är här och nu det händer. Om du bara idisslar samma show om och om igen hade vi lika gärna kunnat stanna hemma och sett en inspelning av den.

Publiken är inte där för din skull. Du är där för att hjälpa och inspirera dem. Försök att se dig själv utifrån. Tänk dig att du sitter på en stol i publiken. Känns det som personen på scenen är där för dig, eller gör den en egoföreläsning?

Du kommer att få fundera mer kring att fokusera på lyssnarna i kapitlet Varför ska någon lyssna till dig? Men redan nu kan du sparka igång tankarna. Vad är det med dig och det du har att berätta som människor är intresserade av? Och hur kan du prata utifrån det så att både du och lyssnarna får vad ni är ute efter?


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Prata så någon bryr sig, Joakim Hedström och Magnus BergmanDet du har läst är ett utdrag från boken Prata så någon bryr sig. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.