När Magnus kliver in på scenen inför en teaterföreställning eller föreläsning brukar det inte dröja många sekunder innan han vrålar ”HEJ PUBLIKEN!” Svaret blir alltid ett lojt och försiktigt ”hej”. Det får honom att säga ”Bättre kan ni” och sedan vråla ”HEJ PUBLIKEN” igen, vilket brukar ge ett rungande svar tillbaka. Helt plötsligt är isen bruten och energin i lokalen igång.

Joakim har helt andra öppningar. Ibland är de första orden ”Jag var 12 år när min mamma dog …”, oavsett om han är där för att prata om sin adhd eller ledarskapsfrågor. Eftersom ingen annan inleder sina föreläsningar på det sättet får han snabbt allas fokus.

En lärare som pratar om andra världskriget kanske kan slå igång en inspelning med ett smattrande kulspruteregn och flyglarm, och samtidigt skrika ”SLÄNG ER NER PÅ GOLVET. CYKLON B!” Antagligen är det att ta i, men du förstår vår poäng.

Din uppgift är att snabbt ta kontroll över rummet och visa åhörarna att de är på rätt plats vid rätt tid med rätt person framför sig. Du har en chans att kärleksfullt knuffa till folk och få dem att lyssna. Känslan du är ute efter är: Det är här det kommer att hända saker.

Fånga uppmärksamheten

De tre exemplen ovanför kanske inte passar dig, men vi vill visa att du kan dra saker rätt långt.

Vad vi är ute efter i det här kapitlet är hur du inleder dina föreläsningar, presentationer eller tal. Så ta ditt material, fokusera på introt och prova något av de här tipsen.

  • Ställ dig mitt bland dem som lyssnar och prata därifrån, eftersom alla förväntar sig något annat.
  • Släck ner lokalen och visa en kort film.
  • Be alla att ställa sig upp och hälsa på personerna bredvid dem för att få bort den inledande pinsamma tystnaden.
  • Börja med en övning för att lätta upp stämningen. ”Hej! Innan jag berättar vem jag är och vad vi ska göra här i dag tänkte jag att vi skulle …”
  • Fråga vad deras förväntningar är, så du vet vad du har att jobba med. ”Innan vi kör igång tänkte jag kolla vad ni vill ha och förväntar er. För den här stunden handlar om er, inte mig.”
  • Börja med syftet. Var övertydlig med vad du vill. Förklara varför du är där och vad ni ska göra. Du kan även berätta vad du vill att lyssnarna ska göra efteråt. Med en ödmjuk inställning kan du till och med inleda ett säljmöte med att förklara vad du vill att de framtida köparna ska göra. ”När vi är färdiga här hoppas jag att du har fått en tillräckligt tydlig bild av mig och vad jag kan erbjuda för att vi ska kunna …”

Tips

Vill du ha ett exempel på en omskakande inledning kan du spana in videoklippet där Hans Rosling berättar om flyktingkrisen i Syrien 2015.

Undvik skrytfester

”Hej! Vi heter Magnus och Joakim. Vi har jobbat med det här och det där. Vi har de här kunderna. Vi är himla bra, så det enklaste vore om du bara kunde hålla med oss om det.”

Problemet med sådana introduktioner är att de lätt blir långa och egocentrerade skrytfester.

Samtidigt är det bra om du tidigt visar din expertis och får publikens förtroende. För innan de tar till sig något av det du säger behöver du ge dem en anledning att bry sig.

Kan du göra det genom en berättelse? ”Under mina tjugofem år i branschen har jag stött på en del udda saker. Jag minns till exempel …”

Du kan även visa hur du har utvecklats genom åren. ”Under mina första år som föreläsare malde jag mest på utifrån en tråkig powerpoint utan att ta hänsyn till publiken. Så om ingen protesterar tänkte jag att vi skulle göra det roligare för alla genom att stänga av projektorn och …”


Vill du veta mer?

Framsidan av boken Prata så någon bryr sig, Joakim Hedström och Magnus BergmanDet du har läst är ett utdrag från boken Prata så någon bryr sig. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författaren.