Fråga farmor

Varumärkesarbete i vardagen

Framsidan av boken Glasklart - drick smartare, författare Anna Sjöström

Svensk forskning visar att varumärkesstyrda organisationer är mer lönsamma än andra. De har också ett bättre samarbete, tydligare förväntningar och högre kundnöjdhet än andra företag. Företag som styrs utifrån varumärket har en kultur där människor vet vad som förväntas av dem. En positiv vi-anda som ger dem svaret på varför de går till jobbet på morgonen även dagarna när klockan ringer för tidigt och det är snöstorm utanför fönstret.

Genom att göra företaget unikt och intressant slipper du dessutom drunkna bland alla produkter, tjänster och företag som mest är kloner av varandra.

Trots det visar undersökningar att färre än hälften av alla ledningsgrupper vet vilka värderingar företaget har. Inte ens hälften av cheferna förstår alltså vad företaget står för och varför någon ska bry sig om det. Men det är bara en del av problemet. Många nöjer sig med att slänga upp orden på stora affischer i fikarummet och att visa upp dem på den årliga kickoffen, som om det skulle göra någon skillnad.

Fråga farmor lär dig hur du lyckas med varumärkesarbetet på egen hand – från paketeringen till att leva värderingarna och låta dem betyda något på riktigt.

Boken är främst skriven för mindre och medelstora organisationer och företag.

Format: Trådbunden pocketbok i A6-format
ISBN: 9789186951290
Antal sidor: 96
Språk: Svenska

Smakprov & extramaterial

Läs ett smakprov (pdf)

Varumärkesundersökning (extramaterial, pdf)

Recensioner

”I mitt arbete med att leda organisationer, påverka och leverera värde, är det alltid till stor hjälp att hitta enkla koncept att inspireras av. Saker som får medarbetarna att förstå sitt sammanhang och skapar en samlad bild av varför vi går till jobbet. Den här boken passar utmärkt där. Den är enkel, står stadigt med fötterna på jorden och passar i små som stora sammanhang – på jobbet, i föreningslivet och privat.”
– Cecilia Hellstadius, Head of Analytics Global operations, Ericsson

”En lättöverskådlig bok som beskriver ett varumärkesarbete på ett pedagogiskt vis. En god start och inspirationskälla för ett mer fördjupat arbete.”
– Henrik Axelsson, kommunikationsansvarig Stora Enso, Hyltebruk

”Alla slåss om uppmärksamhet och framöver blir det ännu viktigare att varumärket är definierat. Du behöver stå för något äkta och tydligt. Det är precis vad den här boken hjälper dig med.”
– Magnus Brusefält, marknadsansvarig Myresjöhus

”Den här boken borde alla företag ha för att kunna ta hand om sina varumärken.”

Johan Holmsäter, grundare Friskis&Svettis

Joakim Hedström

Som tioåring fick Joakim Hedström en skrivmaskin. En tung, grön metallkonstruktion som gick att bära med sig i ett hårt fodral. Från den dagen ville han bli författare. Han började skriva rollspelsäventyr. Efter många år blev det recensioner, reklamtexter, årsredovisningar och till slut kom böckerna – om allt från försäljning till skrivande och varumärkesarbeten.

I dag är han varumärkesstrateg, föreläsare och författare, utbildad vid Berghs School of Communication. De senaste femton åren har han arbetat som copywriter och frilansande marknadschef för olika företag. Han har även drivit ett nätverk för reklambyråer i Östergötland där de samarbetade över byrågränserna för att kunna hjälpa större kunder.

Joakim har bland annat skrivit Joakims överlevnadsguide till adhd, Fråga farmor – varumärkesarbete i vardagen, Lyckas som kreativ företagare, Hackathon och Skriv så någon bryr sig. Han är medförfattare till Människor till låns, Matlåderoulette, Prata så någon bryr sig och Framgångsrik försäljning.

Pressbilder författare
Joakim Hedström 1 (jpg, foto Crelle)
Joakim Hedström 2 (jpg, foto Crelle)
Joakim Hedström 3 (jpg, foto Crelle)

Pressbilder böcker
Fråga farmor
Joakims överlevnadsguide till adhd
Matlåderoulette
Skriv så någon bryr sig

Kontakt
joakimhedstrom.se
LinkedIn

Författarnyheter

Bilderna, känslorna och associationerna

Ett varumärke är helheten. Det består av allt det som vi förknippar med en viss produkt, tjänst, människa eller företag. Det är bilder, känslor och associationer som rör sig i våra huvuden och hjärtan. Det är också det viktigaste du har. Vad tänker du på när jag säger...

Hur får du med dig människor?

Det spelar ingen roll vem du är, vad du jobbar med eller var du kommer från. För att du ska göra något annorlunda efter att ha läst den här boken måste vi inspirera och bjuda in dig. Det är först när du gör innehållet till ditt eget som du kanske vågar dig på en...

Vakna till igen

Det första tipset är egentligen vad du borde ha gjort i går – gått och lagt dig i vettig tid. Annars spelar det mindre roll vad du gör för att försöka komma igång i dag. Det finns ett uttryck som säger att en god natts sömn börjar på morgonen. Jag håller med om det....

Visionen – Hitta ditt varför

De flesta människor har varit med om förändringsarbeten som först har höjts till skyarna för att sedan sluta som bortglömda dokument ingen bryr sig om. Se därför till att du kan förklara, för dig själv och andra, varför det är viktigt att göra förändringen. Hitta ett...

Våga göra fel & släpp egot

De flesta människor anstränger sig för att det de gör och säger ska vara rätt. Det är ett mänskligt drag. Vi vill passa in, bli bekräftade och framstå som duktiga på vad vi gör. Men att i varje ögonblick undvika att göra fel är oerhört stressande. Dessutom är det...