Har du också ett seriöst jobb? Går du varje vardagsmorgon till ett ställe där det mesta handlar om att producera och leverera? En arbetsplats där du förväntas följa regler, guider, manualer, beskrivningar och instruktionsböcker.
Du går på möten som drar ut på tiden, möten som saknar agenda och möten med för många deltagare. Inombords kvävs du.
En tidigare chef till en vän förklarade för många år sedan att man kan ju inte bara göra roliga saker. Vår vän hade i sin enfald trott att hon kunde tacka nej till uppgifter som var för tråkiga. Varför inte?
Alldeles för många människor går till arbeten de varken älskar eller bryr sig om. Så vad är då det bästa knepet för att få det roligare på jobbet? Att skaffa dig ett roligt jobb, såklart. Givetvis blir ett jobb också roligare om du arbetar med roliga kollegor. Det låter kanske elakt, men ju djupare ner i dalen du börjar desto längre är det upp till bergstoppen.
Varför gå runt och tycka att livet är pest bara för att du har ett tråkigt jobb? Du är ju chef över ditt eget liv, så ta tag i det.
Förstå ditt varför
Hur rolig kan en arbetsdag bli om du inte vet varför du går till jobbet och vad du egentligen gör där? Vad är det som driver dig? Vad är du intresserad av? Om dessutom målen är suddiga lär det inte spela någon roll vad du drivs av, eller vad du gör om dagarna, eftersom det ändå inte leder någonstans.
Se till att boka in ett möte med din chef och dina kollegor där ni pratar om förväntningarna på varandra. Vad är ditt jobb egentligen, och varför är det så? Om ditt varför är tydligt blir det garanterat roligare att gå till jobbet.
Leta fram bilder som visualiserar målen du och företaget ska nå. Du kan skapa ett collage med hjälp av rubriker, foton och illustrationer du hittar i tidningar eller på nätet. Om du vill göra det tydligare kan du montera ihop dem till en löpsedel.
En bok på två dagar
Under skärtorsdagen och långfredagen 2018 låste vi in oss på kontoret. Tanken var att göra något roligt tillsammans och att utmana oss. Men för att projektet inte bara skulle bli ett i mängden av oavslutade saker satte vi en tidsgräns. Vi gav oss själva två dagar för att skriva och formge den här boken.
Det enda vi visste när vi klev in på kontoret under skärtorsdagen var att vi ville göra en bok om att ha roligt på jobbet. Det var också det enda vi var säkra på.
Vi tror stenhårt på att du blir lyckligare och mer produktiv på alla sätt och vis om du har roligt och gör saker med andra. För några dagar sedan bjöd vi därför in våra följare i sociala medier att delta i processen. Fram till klockan 08 på skärstorsdagen kunde de mejla in sina idéer. Det är utifrån det materialet vi nu – på två dagar och totalt 24 timmar – har tagit fram den här boken, från ingenting till tryckfärdig fil.
Helene Engström & Joakim Hedström, Norrköping, långfredagen 2018
Vill du veta mer?
Det du har läst är ett utdrag från boken Matlåderoulette – och annat roligt på jobbet, som skrevs och designades på två dagar. Här hittar du ett smakprov från boken, länkar till var du kan köpa den och även information om författarna.